Körsbär

La upp bilder nyligen men med helt fel info till men gör ett nytt försök igen :slight_smile:

En liten körsbärsräka ca 1,5-2 cm och bilderna skall nu vara klickbara så att man får upp dom i 1024 p om jag gjort rätt och bild 1 obeskuren och bild 2 beskuren till 1024 p bredd

Lite info om kamera å utrustning
En pentax k10d
med ett gammalt 300/4,5 expert köpt på tradera för några hundringar sen en försättslins som heter raynox dcr-250 http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy … -250&none=

Och skalan blir ca 2,7:1 på den obeskurna bilden den beskurna ca skala 10:1 på den

Och att använda teleobjektiv med en försättslins gör att man kan komma närmre och större förstoringar än skala 1:1 som vanligt macro ger förutom canons mpe-65 some ger upp till 5:1 men jag som kör med pentax för lösa det på annat sätt.

Oftast brukar jag köra med ett 135 mm och ett omvänt påskruvat 50 mm som då ger skala 2:7:1 men avståndet till föremålet för att det skall hamna i skärpa blir då runt 30 mm men med 300 mm och raynox dcr 250 som ger samma skala så hamnar skärpan på ca 12 cm så mkt lättare att fota i akvarium med den kombinationen
Hoppas jag nu inte bladdrar på för mkt men gillar det här med att kombinera ihop lite olika objektiv för att fota i större skalor å de går att komma upp i skala 20-25:1 (dvs man avbildar runt 1mm ) med lite gamla objektiv och teleconverters
mvh/bjorsa

Grymma bilder!

Hur vänder du på objektivet?

Jag har en Nikon D40 och mina objektiv kan man inte fästa om man bara vänder på det så hur får du ddet att sitta där??

grymt snygga bilder förresten :mrgreen: :thumbs:

Grym bild!

+karma från mig…

Riiiiktigt najs, man kan nästan tro att det är hubble du använder…

Tack för kommentarerna ! :slight_smile:
Amdadesign objektiven skruvas ihop med kopplingsring jag har en i metall men det finns här http://www.kaffebrus.com/adapterring-koppling-122.html sen måste man ha stepup eller stepdownringar http://www.kaffebrus.com/stepringar-g44.html för att få till så att gängorna passar tex om man har 55 mm på sitt 135 mm som sitter i kameran och kopplingeringen är på 52/52 mm då tar man en stepdownring 55-52 först i 135 mm och sedan gängar man in kopplingsringen å säg sen att ditt 50 mm har 49 mm i filtergänga då behövs en stepupring på 49-52 mm sen så skruvar man ihop de hela .

När man sen fotar så kör jag med manuell fokus så att inte objektivet som sitter på kameran får fnatt och jag kör full öppning på objektivet som sitter i kameran dvs lägsta bländartal och sen så bländar jag ner med det yttre objektivet så man bör ha ett äldre objektiv med manuell bländare på så att man kan få ett litet hål bara men det går oxå att fixa med tändsticka men kanske inte så kul om man är lite rädd om sitt 50 mm jag använder mest billig tradera objektiv men det är inte alltid objektiven “gifter” sig med varandra ibland blir de bara skit av allt :slight_smile:

mvh/bjorsa

Riktigt riktigt bra!

herre jesus vilka bilder…grymt impad! :woah: :woah: :woah: :woah: :woah:

Vansinniga trix du kommer med. Fasen måste leta i lådorna har nån konverter som ligger, som jag lekte med till en gammal kamera. Men jag har för mig att den jiddrade med ljusmätningen sist jag testade den. Kanske ska skaffa mig en som duger till digitalkameror… sugen

Sitter här och gråter med min gamla digitalkamera =)

Vad för slags digitalkamera har du ?
Det går ju att meka till vanliga digitala om dom har 3 * optisk zoom å än bättre med kompaktakamerorna som har upp till 15 ggr zoom en del jag körde tidigare med en dimage z5 och omvända objektiv påkruvade fast problemet med ett omvänt påskruvat objektiv är att man måste riktigt nära typ 30 mm från objektet men ibland sitter dom ju precis vid glaset å då funkar det .

mvh/bjorsa

Jag köpte min Pentax K-z idag och frågade då om den där du skrev om men på Japanfoto hadde dom ingen aning om vad det är ens :? :?

Vad exakt fråga du dom om då ?

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa[/quote]

300 mm Raynox dcr 250, det du skrev om där uppe :smiley:

mvh/bjorsa[/quote]

300 mm Raynox dcr 250, det du skrev om där uppe :D[/quote]

Ok då förstår jag !
Jo 300 mm objektivet är ett gammalt så det finns ju inte att köpa nytt utan jag köpte det på tradera och det är ett av märket expert dvs vad andra skulle kalla ett skitobjektiv :slight_smile: men de kostade mig kanske 400 kr eller likn å ett nytt 300 mm till pentax kostar runt 14000 kr och då med bländare 4 detta har 4,5 men obs dom går inte att jämföra
Sen raynox dcr-250 är en försättslins som finns att köpa på cyberphoto tex och just den kombinationen funkar ju ganska bra i mitt tycke men raynox dcr-250 kan man ju ha på flera olika objektiv jag brukar ibland ha den på mitt pentax smc-dfa 100 2,8 macro och då får man ca skala 2:1 istället för 1:1 som macrot annars ger vid närgränsen .

Vad för objektiv har du till din pentax ?
mvh/bjorsa

Gjorde en snabbtest med ett m42 soligor 135/2,8 dvs ett billigt objektiv som jag nog köpt för kanske 150 spänn på tradera sen satte jag på raynox dcr-250 och fotade vid närgränsen som då blir vid ca 10-15 cm och bländade ner objektivet till max och den ger skala 1:1 så ett väldigt billigt macro men begränsat då man bara har ca 2 cm när man kör från oändligt till närgränsen men vill man bara fota räkor på nära håll så är det ett billigt men lite knixigt alternativ

Bilden klickbar till 1024 (obeskuren) avbildar ca 21 mm på bredden

:shock: :!:
galet.

inte trodde jag att jag skulle lära mig närbildsfotografering bara för att jag fick för mig att man kan få ut något av att stoppa ner räkorna i en burk med vatten istället för i magen.

/r, grymt imponerad

mvh/bjorsa[/quote]

300 mm Raynox dcr 250, det du skrev om där uppe :D[/quote]

Ok då förstår jag !
Jo 300 mm objektivet är ett gammalt så det finns ju inte att köpa nytt utan jag köpte det på tradera och det är ett av märket expert dvs vad andra skulle kalla ett skitobjektiv :slight_smile: men de kostade mig kanske 400 kr eller likn å ett nytt 300 mm till pentax kostar runt 14000 kr och då med bländare 4 detta har 4,5 men obs dom går inte att jämföra
Sen raynox dcr-250 är en försättslins som finns att köpa på cyberphoto tex och just den kombinationen funkar ju ganska bra i mitt tycke men raynox dcr-250 kan man ju ha på flera olika objektiv jag brukar ibland ha den på mitt pentax smc-dfa 100 2,8 macro och då får man ca skala 2:1 istället för 1:1 som macrot annars ger vid närgränsen .

Vad för objektiv har du till din pentax ?
mvh/bjorsa[/quote]

Står Pentax 18-55 på det :smiley: !

Tog ett pentax 18-55 och satte på raynox dcr-250 och vid 55 mm och vid närgränsen så får man inte riktigt skala 1:1 dvs 23,5 mm bred avbildning utan runt 30 mm men de duger tycker jag så här en bild några minuter gammal å de går nog att få till mkt bättre om man har lite tid nu blev det bara ett snapshot

Tilläggas kan att jag har en pentax af360 fgz blixt och har använt den till dom andra bilderna oxå men har du en äldre blixt från din gamla pentax så testa den eller köp en slavtändare till den å lägg den gamla blixten med slavtändare på täckglaset å den löser då från blixten på kameran
å kaffebrus har sådana http://kaffebrus.com/slavtandare-med-st … l-156.html

Klickbar till 1024 p (obeskuren)
mvh/bjorsa

Nää, jag har ingen lös blixt till min gammla Pentax tyvärr, får se mej om efter en, bör väl gå att få tag på en bättre beggnad, men jag föredrar att höja Iso och kolla hur det blir. Borde gå att få bättre med mitt Sigma 28-80 macroobjektiv, kommer betydligt närmare med det än det andra, får se hur bilderna blev som jag tog med min gammla Pentax, framkallar dem i morgon på cd.
Skaplig bild :smiley: !