Körsbär och Crystal red äter de yngel?

Har ett 63 liters yngelakvarium med små bottenlevande yngel från snäckskalslekare. Jag har hållt ett par där och nu när honan tog död på hanen får hon vakta ynglen själv. Det gör väl också att jag sneglar på någon ny invånare till akvariet och jag skulle gärna vilja prova räkor, som körsbär eller Crystal red då jag har ett förhållandevis lågt ph för att odla Tanganyika. Ynglen är nu cirka 10 dagar och kommer vara minst 14 dagar gamla innan jag släpper ner räkor.

Vad tror ni? Blir jag av med min sista kull yngel? Eller kommer den vaktande honan stressa räkorna eller får hon de att hållla sig till den andra delen av akvariet där inte reviret sträcker sig? Eller finns det andra räkor som passar bättre?

Inga räkor tar yngel, men där emot så kan dina fiskar jaga räkorna när de har yngel då honan vaktar ynglena. Kanske du skulle satsa på Amanoräkor som är tuffare än Crystalräkan och tål mer tuffa tag :smiley: !!

Jag tror det hade funkat med Cherry…när jag hade snäcklekare så hade de endast ett revir som sträckte sig runte deras 5 snäckskal. Jag hade provat att kanske flytta dem till en hörna och kanske skärmat av akvariet med lite större stenar i mitten…Och då på den andra sidan satt växter.
Då cherry förökar sig ganska lätt så tror jag inte att du hade förlorat så många yngel eller utsatt dem för onödig stress…

Tack för svar!

Trodde inte heller att räkor åt yngel, då jag hittade en forumtråd där Amanoräka hade ätit bottenlevande yngel. Annars tycker jag Amanoräkor verkar häftiga.

Länkar till tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread. … agenumber=

Fast i den tråden rörde det sig troligen om en macrobrachium-räka som är väldigt lik amano.
Macro är enligt artbeskrivning en aggressiv räka som rovar på små fiskar och andra invånare.

Har själv tre amanos med diverse CR-yngel och aldrig sett dom ta ett endaste av dom. Enda jag sett är att dom har ätit på halvdöda eller döda räkor/fiskar men det gör ju CR och cherry med.
Sen om nu just hans amanos i tråden du länkar till nu äter levande yngel så går det säkerligen 1000 amanos som inte gör det. Räkor har ju också olika personligheter liksom.

Aha, visste inte om macrobrachium-räkan…
Okej, ska fundera lite till innan jag slår till.

Det känns lite farligt med räkor, verkar lite beroende framkallande… :wink:

Tro mig, det ÄR beroende framkallande. :smiley:

Räkorna kan nog ta döende eller mycket försvagade yngel när de får chansen, det har jag sett en amano hos mig göra en gång. Men från det till att aktivt jaga (dessutom just munruvares) yngel tror jag inte riktigt på. Snarare så är det litet riskabelt för räkorna. Jag tror att deras småttingar är finfin lyxmat åt firrarna! Särskilt tetror som har sylvassa tänder är glupska på räkor och kan decimera ett bestånd rätt fort. Mina körsbärsräkor äts av galaxyrasboror tex!

MvH
Christina G