har upptäckt att en av mina körsbär bär rom. rommen är ganska mörk, hur långt är den gången då? har läst att de bär rom en månad och sen blir det små räklingar.
tänkte starta mitt 54l i morgon. ska ta vatten från mitt gamla akvarium.
grön på detta område.
Du kan använda gammalt akvarievatten och ändå bättre är det om du har gammalt filtermaterial som du kan anväda i pumpen samtidigt, då får du fort ett bra vatten i karet
!!
har redan förberett en pump till (Fluval2). den går i det gamla karet.
när kan det tänkas bli små räklingar? kan man se det på rommen? eller har den samma färg hela tiden?
Räkorna bär rom i ca 1 månad, men du bör skaffa en ett annat filter för Fluval 1 - 4 är inte räksäkra, då menar jag för räklingarna, det är för stora springor i behållaren och det gör att räklingarna sugs in i pumpen och dör. Det allara säkraste är nog ett billyfilter och en luftpump eller en AQUAEL om du vill ha ett innerfilter på den kan du ta av filterbehållaren helt och köra med filterpatronen bar vilket gör att räklingarna går säkra.Det finns flera räksäkra filter på marknaden, jag hadde också Fluval men jag är nöjd med min AQUAEL, Fluvalen sålde jag sen på Tradera
!
Man kan även trä på en typ strumpbyxa eller liknande över filtret så får du mindre hål där räkorna kan sugas in i. Gjorde så när jag hade diverse yngel.
Det fungerar men pumpen koksar igen mycket snabbare också
!!
Alternativt kan man ju ta filtermatta av finporig typ å klippa till bitar som passar över insugningsspringorna å bara fästa med gummiband runt å då blir det ju extra filtrering plus att räklingarna gillar att sitta å käka på bakteriefilmen som bildas å här finns mattor http://www.akvarieshopen.com/advanced_s … 82bd90fff6 å billigaste biten 90 kr för 50*50 cm och 3 cm tjock
mvh/bjorsa
tack för tipsen! blå filtermatta har jag som jag kan skära till själv. det ska bli väldigt spännande med små räklingar. (om jag får tag på honan bara)
Har du inga fiskar så kan du ju låta honan gå kvar, räkorna käkar inte upp räklingarna
!!
tyvärr har jag ju fiskar i karet. får försöka fånga de flesta som jag ser, men det blir inte lätt. en har jag fått tag på då jag kramade ut det stora filtret i det “nya” karet. den hade tagit sig in i pumpen. hälften av vattnet är från det gamla karet.
Ja just det du hadde palettciklider va och dom lär ju frossa på godbitarna, förstår att du flyttar räkorna
!!