Köpte på mig två riktigt trötta Tylosar...

Jag köpte två stora Tylomelania innan helgen, de ser ungefär ut som Patriarchalis med svart fot och vitgråa prickar. De låg mest i sina skal i butiken men de som sålde dem hävdade att det nog skulle bli bra liv i dem. De var riktigt stora och fina så jag tog två exemplar och koppade in dom hemma i ett kar där jag innan hade andra Tylosar, köpta här på forumet, som trivdes väldigt bra. Dock ligger de bara i skalen, kikar ut lite grand och har förflyttat sig några centimeter sedan de köptes. De verkar inte ha någon ork och vara intresserade av att äta eller något annat.

Tips på hur jag kan få igång dessa? Lägger de ner verksamheten kan jag alltid begära pengarna tillbaka men jag vill gärna ge dessa vackra exemplar hälsan tillbaka.

Hur länge har du haft dem?

Mina tycks ta lite viloperioder ibland för att sedan bli mer aktiva igen.

De köptes in nu i fredags. De som fanns i butiken uppvisade inte mycket till aktivitet. Lite slitna skal lägst ner men inte farligt. Det ser dock ut som att de har lite dåligt med spröt när de kikar ut lite grand.

När jag köpte mina första tylomelanier så var dom också helt ligga stillande
Det visade sig att jag fick förökning i karet efter några dagar
Oftast så föder tylomelanier när dom byter vatten
Kommer till andra akvarium
När dom är på väg att föda så brukar dom dra sig undan och bli inaktiva
Mina blev pigga igen efter 4-5 dagar :slight_smile:

Samma visa denna gång jag köpte tylomelanier
Det tog inte mer än några timmar så hade en lite tylo snäckling föds
Och denna hona drog också i väg och la sig under pumpen.

Värme

Det lät ju lite mera hoppfullt :slight_smile: Då fortsätter jag med att försöka ge dom bästa möjliga omvårdnad så får jag se om det händer något. Matat med spirulinapulver en del då de inte riktigt verkar orka kravla runt och äta ärter och dylikt.

Jag brukar ta hela den lilla flocken med tylomelanier och flyttar dom till matstället
När det vankas mat så jag vet att alla får i sig
Och speciellt dom små
Såg att du skrev att dom hade dåligt med spröt
Kan tänkas att dom har gått i ett kar med fiskar och att spröten har blivit avnaffsade
Och att det är därför dom håller sig inne i skalen och är skygga
Man kan som inte göra något annat än att ge dom tid :slight_smile:

Men jag håller alla mina tummar och tår för att dom kvicknar till :slight_smile:

Hej! Trötta tylosar kan vara så att antingen så får du snart fler, eller så är dom lite klena. Har dom varit i kar med fisk (inga spröt tyder onekligen på det, växer ut på ett par månader!) så kan det ju vara så att dom inte har kunnat tillgodo se sig mat ordentligt. När jag köper nya tylosar från butik brukar jag, om de ser slitna ut, lägga dom i ett litet glas/glas-skål med vatten och sedan blanda ner lite pulver som jag fick av JenL (kommer inte ihåg vad det heter tyvärr) men spirulina pulver går nog bra det med! Då är det lugnt och du får chans att se om dom äter.

Om problemet är att dom inte har fått så mycket käk så kommer dom att piggna till av bli så “direkt” bjudna på maten, tror jag iaf. :slight_smile: Men de kommer säkert bli bättre om ett par dar!

Upptäckte precis en av dem halvvägs upp mot ytan på glaset efter att inte ha rört på sig sen i fredags! Det känns som att de kanske bara behövda mat och vila då :slight_smile:

Sen när tylosar byter vatten kan dom vara trötta med. Stressande för dom med att byta kar.

Det verkar som om promenaden min ena tog en kväll var en engångsföreteelse, sedan dess har de bara legat på sidan med huvudet hängandes en bit ut… Lutar åt att det blir ett återlämnande till affären.

Hur varmt har du i karet förresten? Har du under 25C så kan det vara en anledning med.

Det är nog säkert någon/några grader under men mina gamla Tylosar är det full fart på. Det känns lite knepigt att de ska se ut att må perfekt och de nya vara helt mosiga…

Jo, om du har andra som mår bra är det nog inte tempen det är fel på. Kanske är dåliga helt enkelt.

Har mellan 23-24 så inte katastrofalt kallt i alla fall och de övriga är som sagt ute och far mer än någonsin. De här orkar bara hänga med huvudena lite ur skalet… RIktigt tråkigt på så stora, potentiellt fina Tylosar.

Köp frysta ärtor. Ta några, in a micron för en minut. Sen tar bort skal och lägger ärtan precis före snäckorna. Men akta dig att de andra Tylos inte äter upp ärtorna :slight_smile:

Lustigt nog så har jag testat precis detta :slight_smile: Men tyvärr fick jag inget resultat :confused: Men jag ska försöka igen, det var nog fyra dagar sedan sist.

Hur gick det med dina tylosar? Piggnade de på sig eller lämna du tillbaks dem?

Sen tänkte jag höra vilken storlek de blir könsmogna? Och vad är den bästa temperaturen för dem? Mitt lilla kar har ingen värmare så tempen varierar mellan ca 24 på natt-morgon och sen mellan 27-28 på eftermiddag-kväll. Mina är väldigt aktiva, speciellt på kvällen.

En stendog och den andra rör sig en liten bit nån gång ibland men den är nog också på väg att tyna bort :confused: Det kändes lite sent att lämna tillbaka dem efter så lång tid så skippade det. Men köper inte tylosar igen som inte ser pigga ut i affär. De jag köpte här på Redbee lever och frodas hur bra som helst.