Här kommer en liten bildserie hur man tar lös och flyttar en äggkokong från äppelsnäcka som är lagd på ett olämpligt ställe, tex. precis bredvid lampan (då kan kokongen torka ut) eller om man vill flytta den till en yngelkasse för att ha bebbarna där den första tiden!
Tag INTE lös kokonger som är på väg att kläckas! Kokongerna blir mjuka några dagar innan kläckning och försöker man flytta dem då kommer de rasa sönder! Man kan se på kokongens färg när den är på G att kläckas, den blir mörkare, lite gråaktig i färgen!
Här är en bild som visar skillnaden (kokong från Jätteäppelsnäcka, därav den mer orangea färgen) på en nylagd kokong (överst) och en kokong som håller på att kläckas (underst).
Lokalisera kokongen. Försök hitta kokongen så färsk som möjlig. En nylagd kokong är enklare att ta lös.
Här är en kokong som är 10 timmar gammal:
Fukta försiktigt kokongen vid “fästet” (nylagda kokonger är oftast redan fuktiga och behöver inte blötas ytterligare i vissa fall). Vänta i någon minut.
Ta ett löst grepp med fingrarna om kokongen och försök vicka lös den (otroligt varsamt! Annars går den sönder).
När kokongen är lös får man försöka lirka bort den från underlaget då äppelmammans slem är ganska så kletigt.
Taadaaaa! Kokongen är lös!
Placera kokongen där du vill ha den på en frigolitbit!
OBS! Använd helst yngelkasse i plast. Om man använder dem i nät kan fiskarna noppa på bebisarna underifrån. (Jag vet att det är en av nät på bilden, men den är tillfällig då jag inte hade någon annan kasse då mina 10 st i plast redan är fulla med bebbar )
Jag brukar vänta ett eller ett par dygn, när jag sedan tar bort klasen trycker jag med jämnt tryck fördelat på 4 fingrar mot ena sidan, tummen tryker jag inte med, den har jag bara där löst emot för att klasen inte ska fara iväg när den väl lossnar.
Antagligen kan man få högre kläckningsresultat när man gör som du och tar klasen tidigt och inkuberar den på rätt sätt.
En helt nylagd klase (några minuter gammal) är superenkel att ta lös! Man bara lyfter loss den då sen är alldeles slemmig och mjuk! men oftast hittar man dem ju dagen efter de är lagda.
Man får försöka vicka lös kokongen på enklaste sätt om den är äldre helt enkelt!
Jaaaaa, va bra, du måste ha läst mina tankar, skulle just starta ny tråd o fråga lite om just de där, o så som vanligt, kanonfint fotat :beg: :beg: :beg: