Jag letade lite efter en tråd om könsbestämning av räkor utan att hitta - men här finns ju rätt mycket att läsa.
Finns det någon tråd som tar upp könsskillnader lite samlat?
Just nu letar jag bra beskrivningar av könsskillnader hos körsbärsräkor. Lite står här och var, men det finns säkert sådant jag missat. Än så länge har jag hittat lite om:
- rand på ryggen
- bukplåtstorlek
- färg
Men, oftast nämns något lite i förbigående, så fyllig samlad information skulle göra det lite enklare!
Information om andra räkor är också av intresse. Det är alltid kul att lära sig mer!
Borde vi inte ha en egen information om könsbestämning här:scratch:
Tyvärr har jag varken foton eller kunskap.
Kliver man in på redbee som novis så tror jag man förväntar sig hane/hona förklaring och bilder på de vanligaste arterna.
Det gjorde jag:oops:…
Får aldra ödmjukast be någon om en enkel artikel med foton.
tex
[ul]
[li]Red cherry, hane + hona[/li][li]Blue pearl, hane + hona[/li][li]Blue tiger, hane + hona[/li][li]Sulaweser[/li][li]kk rr[/li][li]amano[/li][li]osv[/li][/ul]
Eller kanske en tråd där man kan lägga in bilder som sedan kan sammanställas till en redbee-artikel…om det är juridiskt ok
Redbee blir ju vad vi medlemmar gör av den :hehe:.
Har dock saknat en “nybörjar guide”…
Jag har börjat på en sådan artikel härinne för ett bra tag sedan, men tyvärr kom andra projekt emellan. Jag ska ta mig i kragen och försöka hinna med en enklare artikel om grunderna i räkskötsel.
Jag lär mej område för område så en liten manual är perfekt.
Nått jag blir brydd på är hur räkorna upplevs på olika underlag.
Eftersom räkor vill ha ingådda kar och botten har stor area med gottigotti så är det krångligt om man inte “ser” räkan så bra som man vill.
Alltså… ett substratbyte blir en form av nystart. Käns inte som det är rimmligt att “prova sig fram” vilket underlag som vilken sort färgar ut bäst på…många kar blir det…yrroL…
Kanske borde va egen tråd…nåja
Tack för länkarna. Dottern vill ha blå räkor, så det är väl bara att läsaa in sig på exempelvis tigerräkor med. Den länken kommer jag att ha nytta av.
Foton och beskrivningar av könsskillnader vore helt suveränt!