Vad har ni för KH;GH + PH till er CB /CR
Anna
Vad har ni för KH;GH + PH till er CB /CR
Anna
Det sägs att ungefär dessa värden är att sträva efter:
KH: 0-3 (kan aldrig bli noll men omätbart men vattnet riskerar att bli instabilt så 3 är väl bra)
GH: 4-6
pH: Helst 7 eller lite under, finns rapporter på folk som lyckats hyfsat upp till cirka 7,5
Edit: Skall tilläggas att lägre graderade CR/CB klarar ett lite vidare spann angående vattenvärden.
Lycka till!
Tack tack, superbra
Anna
Gh kan faktiskt vara ända från 1 - 6 men jag skulle tro att det kan gå något högre än det och Ph från 6,5 - 7 om jag inte mins fel
!
Ok tack så mycket, bra att ha lite koll på det hela.
Anna
Det funkar med känsligare CR/CB i pH upp till åtta, det har jag sett med egna ögon (dock inte hos mig). Tror faktiskt det är annat de är känsliga för än pH:t i sig, månne ammoniaken som bildas vid högre pH.
Jag skulle ge rådet att ge dem en bra vattenkvalitet i stället för att trixa så mycket med pH. Börjar man rucka på vattenvärdena så behöver man hålla efter det också, vilket kan vara ett problem t ex vid vattenbyte. pH-svängningar i sig brukar inte uppskattas av särdeles många akvatiska djur.
Hilsen,
/P
Ph:t är lite högt 7.5 - 8 funderar på att läga i alkottar. vad tror ni eller skall jag bara låta det va. Räkorna verkar ok. byter 10 % av vattnet 2 gånger i veckan
Anna
Om räkorna mår bra så kan du ju låta det vara så eller
!!
ok då får det vara så länge. Tack
Anna