Kar för kardinalräkor

Precis startat ett kar som ska husera kardinalräkor i framtiden.

Vit sand, stenar, redmore rötter och lite växter. De mindre stenarna gör så att invånarna får flera små utrymmen att gömma sig i och vattenpesten ska tas bort när karet varit igång några veckor.

Kör med ro-vatten och använder ”Sulawesi Mineral 7.5” för att komma upp till ca 220 µS. Någon som vet hållbarheten på ro-vatten? Kan man ha en dunk stående i 2-3 veckor eller blir vattnet dåligt då? Gör idag nytt vatten varje vecka men hade varit skönt att kanske enbart behöva göra det var 14e dag.

Temperaturen ligger nu på 25 grader men ska upp till 28 grader.

Kommer låta karet gå med några fiskar i minst 8 veckor så att det är igång ordentligt. När det är lite balans i karet så kommer jag låta lampan vara tänd aningen längre för att få alger på rötter och stenar. När det är lite ”skit” på inredningen så har jag tänkt byta till en svagare lampa för har läst på flera ställen att kardinalräkor inte är vidare förtjusta i starkt ljus.

Är snäckskalskross något man behöver för att kardinalräkor ska trivas?

Något jag missat eller speciellt man ska tänka på när det gäller kardinaler? Alla tips är välkomna =)

tjena, snyggt kar. :thumbs: jag skulle nog lägga i lite kalksand, höja tempen till 28-29c, låta lampan vara på 12h/dygn och släppa i nån sorts snäcka, typ tylomelania för att snabbt erhålla bakteriekultur.
har själv 2 stora odlingar med kardinaler som jag kör på det sättet och det funkar fint. jag använder dock inget salt eller nåt special vatten. lycka till, mvh/Chrille

Snyggt kar, lycka till.:thumbs:

Ser jättebra ut men skifferstenarna skulle jag ta bort då de kan innehålla farliga ämnen, byt ut dem mot något kalkhaltigt istället:D!

Tack för svaren!

Temperaturen ska upp till 28 grader, ville inte chocka de få växter som är i karet.

Skifferstenarna åker ur direkt! Man borde lärt sig vid detta laget att inte alltid låta ögat avgöra. Har ni något tips på kalkhaltig sten som ser trevlig ut, större och mindre. Funkar korallgrus?

Tack för hjälpen!
/Patrik

Jag har korallgrus/sand blandad med vit sand och det fungerar utmärkt, jag har kalksten från zoobutiken i karen men har bara en mindre sten i varje kar kommer inte ihåg vad dom heter men kan vara något de kallar för regnbågsten:)