Kaninpellets

Läste att man kan mata sina räkor med kaninpellets, någon som provat?

Jag har också läst det, men jag tror det är för mycket proteiner i det och fett. Bättre med ett växtbaserat foder.

Tror du verkligen att det är protein och fett i kaninfoder??? Dom är ju extrema gräsätare så det borde vara mest hö i pelletsen. Men det borde kunna gå att kolla en innehållsförteckning någonstans.

På jobbet har vi några olika pellets så jag skriver av delar av innehållsförteckningen:

Bellos:
Råprotein 17.9%, Råfett 2,7%, Växttråd 10,9%, Aska 6,5%, Vattenhalt 9,3%.
Innehåller även Vitamin A, D3, E, B2, B12, K3 och Kalcium, Fosfor, Natrium, Magnesium, Koppas, Selen, Tiamin, Riboflavin, Cholin, Pyrodoxin.

VK Vita Special:
14% Råprotein, 3,8% Råfett, 15,7% Växttråd, 7% Aska, 10% Vatten, 49,5% Kolhydrater,
0,5% Kalcium, 0,3% Fosfor.
Innehåller även Vitamin A, E, D3, E, C, B1, B2, B6, B12 och Biotin, Niacin, Koppar, Pentahydrat, Järn, Zink, Mangan, Jod (Calcium-jodat)

VK Chinchilla pellets: (som ej innehåller kött- eller köttbiprodukter)
16% Råprotein, 2,8% Råfett, 18,4% Fibrer, 10% Aska, 11,5% Vatten, 41,3% Kolhydrater.
Innehåller även Vitamin A, D3, E och koppar (kopparsulfat), pentahydrat.

Smaklig måltid =)

Bra :smiley: Ok, vad ska vi tänka om det här då? Ca 15-20% protein och 45% kolhydrat samt spår av diverse mineraler mm som koppar… jag skulle kunna testa i ett av karen med körsbärsräkor. Jag har provat tidigare om mosade Anubiasblad har olämplig växtsaft för räkor och det brydde sig inte körsbären om alls. Bra att veta (sen kan dom förstås fortfarande vara besprutade när dom kommer från odlare).

Det skulle vara roligt om du kunde testa det Sonja. Kan tänka mig att de växer extra snabbt, frågan är om det är bra eller dåligt.

Om man nu ens överväger att testa så ska man tänka på att det finns en uppsjö foder därute på marknaden.

För att ett test av det slaget ska kunna ge ett rättvist resultat så måste ju olika sorters kaninpellets provas, ett kan funka men kanske inte ett annat.

Sen har jag ju själv kaniner och köper pellets på säck från Granngården, en sort som heter Stampe. De är ju groteskt stora om man jämför med räkfodret jag ger mina körsbär (Biomax). En sån kaninpellets är ju storleksmässigt en veckoranson av räkfodret jag ger. Hur vet man hur mycket man ska ge för att det inte ska bli en akvariekollaps?

Bara reflektioner från min sida, men kanske nått att tänka på.

Kollade lite mer nogrannt hur mycket mineraler det fanns…

Bello: 26,52 mg koppar/kg

VK: 10 mg kopparsulfat/kg
30 mg järnsulfat/kg
30 mg zinkoxid/kg

VK Chinchilla:
11 mg kopparsulfat/kg

så om det är nån utav de tre så antar jag att det är det sistnämnda som är bäst…?

Skulle vara trevligt om du testade detta Sonja.
Jag med min lilla erfarenhet och fåtal räkor kan inte ge ett test något mer än att de överlever eller dör av det.

Idag inhandlade jag en liten påse Bellospellets som såldes i lösvik. Ca en dl för 4 kr.
Pelletsarna är väldigt lätta att dela på och sjunker direkt. Jag stoppade ner till mina White pearl och svenska humleräkor och svenska black crystal. Räkorna slängde sig över pelletsen direkt och den försvann väldigt fort till min stora häpnad. Jag matar på med det här hos White pearl ett tag så får jag se vad som händer. Men om räkorna verkar funka med det så kommer jag inte att använda det som ensamfoder. Jag tror alltid att omväxling är bäst, då är inte risken så stor att dom inte får i sig någonting som är viktigt.

Hej
Det verkar ju som de gillade det och ingen som fick tarmvred eller något liknande. :slight_smile:
Håller med dig att omväxling är viktigt därför tog jag upp detta med pellets dels blir det omväxlande och betydligt billigare än vissa foder så man sparar ju en slant också.

Alla WP lever i karet idag också :wink:
Sen vet man ju inte om dom klarar skalömsningar normalt mm. Jag kör på ett tag med kaninpellets till WP-räkorna så får vi se vad som händer.

Jag har testat kaninpellets i karen på jobbet och alla bottenlevande fullkomligt älskade dem!
Visst, det blir ganska mjöligt när de har löst upp sig, men då kikade sandsnäckorna fram och tog resterna.
Corydoras, botior och alla andra hade fest imorse =)

Någonting att tänka på är att kaninpellets är vegetariska. Dom fiskar och annat som behöver “kött”, som lever naturligt på små levande kryp, kommer inte att få i sig allt de behöver om de enbart skulle få vegetariska pellets.

Har provat att mata med kanin pellets men tyckte inte så bra om det det mesta som min räkor åt av verkade vara
spannmåls bitarna ,luzernen (alfalfa) som är den andra delen av fodret tyckte jag mest låg och skräpade .
Tror inte att spannmål är så nyttigt ,bättre att ge kokta nässlor ,spenat maskrosor etc tror jag om man vill
mata med något mera än räk/fisk foder.

Kokta brännässlor har jag också funderat på, vet du om räkorna gillar det och om det är nyttigt?

Jo dom gillar det mycket och det är nyttigt !Koka 4-5 minuter .

Nu har jag matat mina WP med kanin/marsvinsfodret från Bellos, säljs i lösvikt.
WP-räkorna verkar må väldigt bra av det här. Dom går i en väldigt tät koloni i ett rätt litet kar, eller snarare i två kar, och har dels vuxit till sig bättre och många honor går nu med rom, samt många yngel har kläckts utan problem.
I karet med svenska CR där jag matar med ett annat kaninpellets som heter något liknande Edel, eller vad det var (ska kolla upp det bättre) ser jag ingen egentlig skillnad mot tidigare. Varken bättre eller sämre med någonting.
Testerna fortsätter :smiley:

Ett par odlare kör kaninpellets som extra tillskott, men aldrig som ett helfoder.

och visst fungerar det men som övriga djur behöver de omväxlande kost, tänk på att det kanske inte syns i en genaration utan kanske i andra eller tredje över brister och skalömsningar överlevnads år osv.

Finns bra och dålig mat ute i handlen och efter ett tag blir det kanske så att folk inte bryr sig utan köper billigt skit och efter att ha sålt räkor ett tag märker man av att ngt saknas och då är skada redan skedd…

Det finns massor av sätt att nå sitt mål men det är inte alltid de lättaste och billigaste som är den rätta vägen.

Ja omväxlande foder skall man ha.
Ditt foder varvat med andra så tror jag att räkorna mår kanon.