kan snäckor "gå in" karet?

Hej

Har ett litet extra akvarium där det just nu bara går ett antal posthorn och 6 stycken elefantsnäckor. Karet har väl varit igång i några månader (med snäckor i) frågan är nu om det är inkört så att man kan ha i fisk?
Har i ett av våra andra akvarium ett par bolivianska fjärilsciklider som leker. Den här gången har inget av ynglen klarat sig efter att de blivit frisimmande och tänker att det till viss del beror på rödmunstetrorna som går i samma kar. Nästa gång bolivianerna leker tänkte jag därför att man kanske kunde slänga ner tetrorna i snäckkaret så att ynglen har större chans. Men frågan är ju om vi riskerar nitrit och sånt strul om vi släpper ner firrarna eller har snäckorna gjort karet beboligt?

/frida

Du bör utan problem kunna släppa i tetrorna om det var det du tänkte göra, men jag tvivlar på att det bara är tetrorna som käkar yngel, tror även föräldrarna kan ta sej för att äta upp dem faktiskt, varför inte flytta ynlena i stället eller låta cikliderna leka i karet med snäckorna och sen flytta dem när ynglena är frisimmande:)

Hej

Tack för svaret. Bra att veta att snäckorna räcker som inköpare :slight_smile:

Vill helst att föräldrarna ska gå med ynglen iaf tills de själva tappar intresset för dem, de har varit superbra föräldrar den här gången och verkligen vaktat de små (våra stackars äppelsnäckor som bara lugnt har krypt förbi har flugit som pingisbollar…) de har dock varit svårt att få i ynglen mat.
Ett problem annars med just odlade fjärilsciklider är att de är jävligt kassa föräldrar eftersom man tar romen/ynglen från föräldrarna. Och enda sättet att göra nåt åt det är ju att låta ynglen växa upp med föräldrar och lära sig hur man gör. Så blir nog tetrorna som får flytta, tror de kommer att göra sig väldigt bra i vårt snäckakvarium :slight_smile:

Rödmunsteran är fin, jag har Glasblodsfenstetra i mitt 250L kar, dom är nog 30 st men jag ska köpa flera har jag tänkt:D

Är inte föräldraanlagen in ärvda det trodde jag:scratch:

Är sjukt nöjd med valet av tetror! Första dagarna var de extra tuffa när de stimmade fast de bara är 10 st :slight_smile: nu är de lite mer utspridda men de stimmar mer än vad våra glödbandstetror gjorde. skulle gärna ha fler men de får inte plats. Och lgh är för liten för fler akvarium…

Det där med föräldraskap är nog delvis nedärvt men efter flera generationer där ingen fått ta hand om yngel så har de nog lite glömt bort hur man gör. Instinkten att ta hand om yngel behövs inte längre (alla överlever oavsett) och då försvagas det med tiden. Enkelt förklarat…