Hej!
Jag heter Eva o bor i Stockholm. Jag har haft akvarier sedan jag var liten, mitt första möte med vattenvärlden var en glasburk med 2 små guppy. När de fick yngel i glasburken var jag fast…
Snart tiggde jag till mig mitt första akvarium, läste alla böcker om akvarier på bioblioteket och började föda upp guppy, Apistogramma o kejsartetror mm.
Jag hade ett avbrott på några år efter att ett helblåst akvarium sprack och det blev en massa vatten på golvet (räddade alla fiskar eftersom jag var hemma när det hände). Det akvariet var gjort i ett enda stycke glas, inte limmat någonstans. Har inte sett sådana akvarier igen, förutom ett på nån liter som jag har här hemma med mossa i ![]()
För nåt år sedan eller två hade jag väl omkring 20 akvarier, men så var jag tvungen att flytta och fick stänga ner alla akvarier ett efter ett och ge bort fiskarna. Nu har jag precis börjat starta upp akvarier igen efter flytten. Det enda i fiskväg som följde med i flytten var min odling av Hyalellor, några Xenotoca eiseni, ett par endler och en ensam dvärgkardinalfisk. Nu försöker jag få tillbaks en del arter jag hade innan jag flyttade, både fiskar o växter. De flesta växter har jag redan fått tag i (tack vare Plantswap), och en av de fiskarter jag saknade mest: Limia perugiae (tack vare Södermalms Akvarieaffär).
Räkor har jag haft innan: körsbär, Crystal Red o White Pearl, men just nu har jag inga räkor. Numera finns det så otroligt många olika varianter på räkor att det är svårt att välja!
Förutom akvarier, fiskar, växter, snäckor o allt vad det innebär så är jag road av att fotografera, samt att jag gillar och har haft och fött upp de flesta olika smådjur man kan ha. Just nu har jag 4 marsvin till sällskap. Och jag samlar på ampelliljor av olika varianter, som tur är så finns det inte så många olika!!
Japp, det var lite om mig!