kamera

söker hjälp med en bra systemkamera ,objektiv att fota mina räkor med.
(obs nybörjare):wink:

Du bör nog skriva vilken budget du har. Har du systemkamera sedan innan? Vilket märke i så fall?

Bör gå med vilken systemkamera som helst, om du har ett snabbt och ljuskänsligt objektiv med macro/supermacro.

Thaifighter

jag har ingen systemkamera innan.budget 5000-6000kr

Har en 450D idag som jag är mycket nöjd med är amatör fotograf (fotar mest chili frukter) blir riktigt bra. Tar en del närbilder dock ska jag skaffa macro lins snart.

Verkar finnas en bra kampanj på 550D just nu. Och den ska ju vara bättre än 450D.

http://www.dustinhome.se/product/5010611888?ssel=false&csref=Prisjakt_Banner_8_julfynd_Canon_EOS550D_OPTIK_EF50_111124

Är ganska insnöad på Canon, men trivs väldigt bra med min aldrig krånglat och tagit säkert över 4000 bilder på 2år nu.

Lins går ju alltid att köpa till efterhand värre med kamera hus.

Jag har en canon 550D och är väldigt nöjd;) De flesta bilderna jag lägger ut är tagna med den. Jag köpte till ett macro men det kan man ju köpa senare.

Jag har en Pentax K-x som jag köpte för 1 år sedan, nu har jag köpt ett riktigt macroobjektiv då jag bara hade fuskmacro innan, är Pentaxmänniska min analoga systemkamera var också en Pentax, jag är jättenöjd med min kamera och ska nu lära mej att använda macroobjektivet:)!!

Får man göra en liten kapning av tråden?
Isf samma frågeställning men med en maxbudget på 4000:- (inte till mig då)

Tack för alla goda råd nu har jag lite att fundera på.

mvh Håkan

Vad är det för macroglugg du har?

Canon 100 mm. Här är lite info från min “Kamera” tråd http://www.redbee.se/showthread.php/4812-Canon-eos-550D/page2?highlight=550D

Jag hade satsat på en begagnad om jag varit dig, då får du betydligt mer för pengarna. Många som köper en instegskamera blir fast i fototräsket och vill snabbt byta upp sig och säljer då fina begagnade kameror. Kolla t.ex. på fotosidans annonsforum: http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?type[]=sell&objectcategory=76

Oki, läste den tråden förut och minns att du inte var nöjd med nått makro men uppfattade inte att du skaffade ett Canon 100.
Ja det verkar fint, frågan är om man har någon större användning av den IS som det är på den dyrare varianten, antar man fotar mest på stativ med macro men jag har kanske fel.

Jag har en Canon 500D som jag ska sälja pga att jag ska byta upp mig till en 60D.
AnetteJ.T, kanske kan vara något för dig också? :slight_smile:

Observera att jag bara säljer kamerahuset, utan objektiv.

Vad skall du ha för den då? Det är min mamma som skall ha en lite billigare kamera att lära sig fota med. (jag har… :wink: )

Bra fråga. Den verkar ha utgått ur sortimentet hos de flesta större kedjor, (åtminstone enligt prisjakt.se) trots att den är relativt ny (lanserades 2009). Det är ju så med teknik.
Jag kan försöka hitta den i någon lokal butik och se vad dom tar för en ny sådan, och sedan dra av lite på det priset. Den är både lite och försiktigt använd, och i väldigt bra skick.

Jag återkommer, helt enkelt :slight_smile:

Efter en liten titt på Blocket:
Jag hittade en som sålde endast kamerahuset (som jag). Han ville ha 3900 för det.

Övriga priser (där det ingick olika sorters objektiv, i vissa ingick väskor, minneskort osv) gick från 4200 till 6000.
Medelpriset var 5075 kr.

Jag tror dock att 3500 kr är ett rimligt pris för kamerahuset till en 500D.
Om man sedan ska köpa till ett objektiv så hamnar man lite ovanför din budget AnetteJ.T, men det är en riktigt bra kamera.
Håkan, den hamnar t.o.m under din budget, så kanske något för dig?

HEJ Iknor vi får se. är sugen på en canon eos 550 d .jag hör av mig annars.

Den kameran har jag… är en bra kamera!

Vad har du för kamera Pekoltia?