Ja varför skulle dom ta skada av det när det är föräldrar + yngel (0-2cm)? Blir dom större än 2-3cm då ska dom ju självklart inte vara kvar, men det vet nog Dodat redan om. Sen så skrev jag att det är alltid bättre med större kar, men alla har kanske inte möjlighet pga plats,pengar familjemedlemmar.
Sen så kan man ha i åtanke om man flyttar över jullarpar så är risken stor att dom inte leker på ett bra tag, vissa av mina jullar lekte aldrig efter flytt eller större ommöbleringar. Och ett gott tecken är trots allt att fiskarna leker.
Sen är det väldigt stor skillnad på ett par jullar och compressiceps både till sätt och beteende storlek osv, så det är en ganska dålig jämnförelse. Sen så är minsta vattenvolym på dina compressiceps 175l min 100cm långt och jullarna 50l 55cm. Så har du fler än ett par så ska du nog se att det blir ganska fullt i det lilla 250l karet när alla fiskar blivit stora och har revir. Så dina leloupi kommer att få det jobbigt då dom inte är lika tuffa som sina mindre släktingar.
Man ska vara försiktig med Jullar och flytt/ommöblering. Det är grymt stationära fiskar i naturen, verkar som ny miljö gör dem rätt sura. Med lite tur händer inget alls, med lite otur kan de ha ihjäl varandra (även etablerade par alltså). Rekommenderar inte akvarium på 50-60 liter för ett par även om det kan gå. 100 liter eller större är betydligt bättre. Har man inte platsen, så välj andra fiskar.
Varför dessa Cr och Cb när det finns så otroligt många andra, intressanta räkor, för min del så är dom alldeles för vanliga, jag tycker det är mera intressant att hålla lite mera ovanliga räkor, eller i alla fall något som inte de flesta här har och så gillar jag de naturliga arterna:D!!
Fast jag har ju WP, men dom kommer jag nog så småningom att byta ut till annat och så är jag totalt insnöad på krabbor och planerar flera kar med dem:D:D!!