Jag googlade för jag blev så nyfiken på vad det är för fisk. Smått foder som cyclops exvis står det. Jag tror det är bra att ge ynglena bl a bosmider - fryst smått foder.
När jag hade jullar så åt ynglen glatt av min räxmix jag matade övriga t-ciklider med. De är riktigt sköna ciklider med ett lite speciellt rörelsemönster, liksom ålar sig fram över och runt stenar.
Nykläckt artemia fungerar även det att mata med. Börjar de leka så lär det komma fler kullar, äldre yngel tolereras i reviret även fast det kommit nya yngel till en viss ålder/storlek sedan blir de utkörda. Om ni ska flytta dem så ha koll på dem och ta gärna med några av ynglen för då kan flytten fungera bättre. Just jullar är lite kinkiga och kan bli osams om man stökar runt med dem för mycket. Det kan resultera i att den mindre blir ihjälslagen.
Kul med yngel!! Dessutom en grann variant av ornatus, många är inte särdeles gula. Instämmer i det Pierre skriver. Jullar generellt har en del intressanta beteenden för sig. Det med att de “ålar sig fram”, de har alltid magen mot underlaget - även om de är upp och ner i en grotta. Antalet yngel kan variera rätt bra mellan olika kullar också, de kan få små kullar rätt ofta, men rätt som det är blir det en stor kull. Man verkar inte veta vad som styr detta.
Ynglen är någorlunda stora, nyckläckt artemia klarar de lätt. Brukar inte vara något stort problem med foder till dem, de knaprar på rester av räkmix, smått torrfoder, smått frysfoder (Cyclops) och annat de hittar. Minns inte hur det är med just Jullar, men en del Tanganyikaciklider funkar så att föräldrarna kan ta en stor bit mat som de sedan tuggar sönder och spottar ut bland ynglen.
Runt 3 cm kan du börja sälja dem. Låter du dem gå kvar kommer du att få en slags koloni. Upp till en viss storlek hjälper ynglen till att vakta reviret. När de blir för stora jagar föräldrarna undan dem. Otroligt fascinerande beteende!!
Går inte att klicka på länken Dodat:(, men vad roligt att din pappa har fått yngel på sina jullar:thumbs: Karet är för litet, de behöver ha ett mycket större kar gärna 200L enligt min bok:D!! Mina jullar är ju inte gula alls då jag valde dickfeldin som jag tycker är oerhört vackert tecknad, mina har ju ägg nu, men om det blir några yngel får vi väl se, jag har ju mina “Bruna Abborrar” och dom tar sej nog ett och annat yngel skulle jag tro, men någon borde det väl bli tillslut:D!!!
Hur menar du nu? Ska han ha ett 200l kar till ett par Ornatus jullar och lite yngel? Ett Ornatus´s par duger det gott med 40-50l vatten och jag antar att han kommer att flytta ynglen när dom blir stora. Om det är så att det står att dom ska ha 200l så borde du ta och uppgradera den boken däremot finns det ju Regan,Marlier mfl som vill ha 100l per par, dina dickfeld´s kan gå i ett 50l kar. Men självklart är det nästan alltid bättre att ha ett större kar än vad som rekommenderas.
Inte vet jag men det står så i alla fall i boken det är AquaLex catalog Tanganyikasjöns Ciklider och jag tror de går efter deras naturliga revir. Hur ska jag kunna uppgradera en bok som jag inte skrivit?
Enligt Exelon så kan de tydligen gå i det där lilla karet, men jag skulle aldrig stoppa ner mina jullar i ett 50L kar, det är samma som att stoppa mina compressiceps i ett 100L kar:shock::shock:!! Nu har jag mina jullar i mitt 250L kar tillsammans med compressicepsarna och lelupi, men hade jag bara haft mina jullar så hade jag nog kunna tänka mej att ha dem i ett 100L kar:D!!