Har jagat info om jordakvarier…
Är det någon här som har ett sådant igång och vill ge lite tips?
Det uppskattas… ![]()
Ja då är vi två =).
Hade en fundering om att ha i en sorts sandlera som blir kompakt som f-n efter en stund i vattnet och som finns bredvid föräldrahemmets bäck. Hade varit kul att prova om det blev någon växt rush.
Ha,ha det var ju en kul tanke… ![]()
Jag hade räknat med att man kanske kunde köpa en säck blomsterjord el dyl…
Är ju bara svårt att veta om de har tillsatt konstgödning osv…
Kanske är det bästa att köpa en säck torv o börja från grunden… ![]()
Får tipsa dig att gå in på plantswap.se
Där har du ricktiga växtproffs och tror många har
testat med dessa jordakvarium.
Nädu Charlie_73!
Det duger inte… ![]()
Att rek, någon att lämna forumet för att hitta information ett annat ställe… ![]()
Jo visst har man surfat runt en del… men informationen skall ligga här… ![]()
Det skall ju vara hit man hamnar när man söker något som är akvarierelaterat…
Så jag ställer frågan igen o hoppas på de som har kunskap & vill dela med sig av detta ämnet skriver ett par rader…
// Frank.
Då har du nog missat innebörden på forumets namn.
Detta är i huvudsak ett räkforum och kunskapen om
just jordakvarium kanske inte är den bästa.
Försökte bara hjälpa dig till bra info.
Jag är med där och de har ju massor av information och jag tycker inte det är fel att söka information där när det gäller växtakvarium
!!!
Frank annars får du kolla med mig om några månader om jag har kraschat det jag tänker ge mig in på ![]()
Plantswap är ju Sveriges bästa akvarieväxtforum så det är inget fel att rekommendera folk som är intresserad av akvarieväxter dit.
Testade en kortstund med näringsfattigt kaktusjord.
Fast då var det inga dyra räkor utan det var bara white pearls.
Växter växte bra, men det blev alldeles för bökigt att plantera i det.
Kan ju vara så att Frank skriver med sarkasm…(med tanke på alla smileys)
Och ger alla kred för att kunskapen bör samlas här på detta forum då han trivs här!!
Vad jag vet angående våra medlemmar så är PatrikMalmö och Clas vassa på växter…
Men jag har läst om detta oxå och Walstad är väl en som sysslat med detta…skrivit bok oxå…
Ha,ha… japp, skall kollla hur det går!
Tackar för den informationen! Det uppskattas!
Så man bör kanske blanda någon form av lerjord med ev lite torv…?
Har själv dragit igång ett växtkar, men med sand… (väntar med jord tills jag har fått mer “kött på benen”) i karet går det inga räkor(är ju rädd att de inte skall hinna undan när man planterar om, men de är kanske såpass kvicka…) har istället yngel av guppy, som för det mesta simmar uppe i ytan…
Hej Cat!
Tur att det är några här som förstår… ![]()
Då får man kanske hoppas på att några av dem skriver en artikel eller gör ett par bra inlägg… har ju ingen brådska då karet är igång, men bara med sand…
Faktiskt rätt skönt… det är ett 300L som nu är fullt med små växter…
Har ju en hel del andra kar som det skall förse växter med…
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0967377315
här hittar du allt du behöver!
Jasså en bok på engelska…
kollade upp damen som har skrivit boken… hon är en kunnig person! ![]()
Får väl lägga till den på köpes-listan… :thumbs:
Jag har ett jordkar som min man gjorde i ordning.Det vi har i karet är änglamarksplant jord,stenar som täcker jorden och en massa växter och fisk.Haft igång det ett tag nu.
snabbguide!
tag mager jord och skölj den för att bli av med en del näring (har dock testat utan att skölj och det gick bra)
lägg ett 2-4cm tjockt lager på botten och täck med något bottenmaterial 2-4cm ca tänk på att det inte får vara för grovt! då kommer jorden att virvla runt i karet efter ett tag.
Ljus 0,3-05 w/l 10-14h/dygn
växter extrema snabbväxare till en början för att undvika algsoppa tex min hatkärlek limnofolia sessiflora (gälört tror jag den heter på svenska)
många kör utan rening men lite cirkulation tror jag är bra
mata efter hur mycket växter du har inte efter fisklast eftersom att den enda tillförda näringen är maten tex 40g mat ca 40g tillväxt (torrt) enligt diana
sedan är det ju som vanligt med nitritspikar och dylikt vid uppstart
mvh clas
naturligtvis så lägger man ingen jord i framkant eller på sidorna om dessa syns eftersom det inte blir snyggt
Väldigt fint kar! Tackar för att du bjöd på detta! O så blir man inspirerad! ![]()