Jag får väl presentera mej med då !

Tjena janne heter jag och kommer från broby ett par mil norr om kristianstad i SKÅNE :lol: . Har ju varit med här ett litet tag men inte varit så aktiv på forumet . Har hållit på med det mesta av sötvattens fisk men det är nog hos " sällskapsfisken " mitt hjärta slår extra starkt för . Sysslar just nu med guppy och har precis börjat med att försöka lära mej guppygenetik vilket är väldigt intressant . Är med i svenskavguppysällskapet . Har endlers black bar , endlers hybrid , endlers hybrid blond , "japan " blå endlers , rundstjärts galaxyguppy , plus 3 projekt - bumble bee - magenta och metallic gold .får se vad det blir av det . Sen har jag 8 olika sorters räkor dom flesta köpta här inne på redbee . Tja snäckor är ju kul . Mitt riktigt stora intresse har varit hos labyrinterna och den mesta delen med kampfisk. Har odlat lite över 40 arter (43?) vilket jag tycker är det som är mest kul , just att lyckas klura ut hur man får fisken att leka och sen att dra upp ynglen till vuxna djur . Att få se nytt liv födas . En annan favorit är scalare och svärdbärare . Ja alla levandefödare . Är medlem i poecilia (levandefödare ) och skandinaviska killi sällskapet (killifisk ) . Ja man är helt enkelt en akvarist nörd :shock:

Välkommen Janne:thumbs:
Trevligt med en odlare till här inne. Det finns såå många spännande och roliga arter, även om jag är totalt insnöad på räkor just nu;) de har en tendens att breda ut sej i burkarna när man börjar hänga här inne:evilgrin:

Hej Janne och välkommen hit till oss, kul med en guppyfantast, fast jag har bara vildguppy och odlade Pink Platinum förutom mina bettor och räkor:D!!

Skulle gärna se bilder på dina endlers hybrid blond:D

Vi retar en kille på jobbet att han kommer från broby (han bor i råby) och han är inte glad för det :wink: … Välkommen!"

Välkommen, du verkar ju ha lite erfarenhet så då kanske vi kan ha riktigt bra hjälp utav dig i många frågor :thumbs: Hoppas att du börjar lite med räkor så vi får hjälpa till lite också ^^

Välkommen hit, hoppas du snart är lika insnöad på räkor också :slight_smile:

Ja välkommen hit janne

Tyvärr har jag ingen data så jag kan tyvärr inte lägga upp bilder . Planerar att skaffa en dock men blev just arbetslös . Tja dom ser inte speciellt mycket ut. Dom har inga skarpa täckfärger utan mer dova självlysande . Ja sen är dom lyrstjärt och blonda .

Ha ha ha . Ja han är väl ledsen för att han inte bor i broby då på rätt sida om gränsen :thumbs: ja det är ju rätt roligt , vi har en blekingebo på mitt jobb som vi brukar reta :lol:

Ja tack som fan jocke , Tack Tack hemskt mycket tack . Välkommen själv .

välkommen även jag önskar bilder men på blå endlers :mrgreen:

Liknar de dessa? Limia perugiae o “guldendler”…

Välkommen hit, riktigt kul med en äkta fantast :slight_smile:

Hej och tack för välkomnandet . Som jag sa innan så har jag ingen data och kan tyvärr inte lägga upp bilder . Dom är dubbelsvärd och jag har haft dom i mer än 8 år nu men tror inte det är japan . Där finns både röda och gula fläckar på huvud och lite på svärd men kroppen är lysande blå .

Tackar tackar . Sen är det ju roligt att vi båda har så vackra namn "JANNE JOHANSSON " . Så för att dom inte ska förväxla oss så har jag janne jimlis istället .

Tja vet inte vad jag ska säga mer än innan ? Ja dom är blonda som dina , ( blond grundfärg kallades för guld innan därav namnet guldendlers , men guld är en annan egen grundfärg nu med mera svarta pigment ) . Dom har inte dom klara utanpåliggande orange färgerna som dina har utan mer om du har sett självlysande färg lite djupare in . Sen original hybrid endlersen har lyrstjärt vilket jag förmodar dessa med får . Dom går normalt i en blandstam med både grå och några blonda fiskar just för att det inte är lätt att ha en ren blond stam i längden . Sen tyckte jag det var lite kul att ha en blond stam , plus att jag måste gallra ut lite blonda ibland när där blir för många .

Hej och tackar . Ja men då har vi ju räkor och bettor och lite guppy med gemensamt . Det är ju kul . Även om jag inte odlar så mycket bettor nu så kan man ju inte låta bli en och annan . Köpte en black delux från at men fick inte fatt i någon hona så jag parade honom med en så grön jag kunde få fatt i . Får se om det blir några svarta . Hade en giant med men tyvärr dog den . Den var imponerande verkligen . Hade planerat att odla fram giants men tyvärr blev det inte så denna gången .