Jag blir så arg (elefant)

Tänkte att jag skulle utöka min lilla (nu superglada) elefantfamilj med en vuxen till så jag gick till djuraffären och köpte en. Den gick i ett kar med livliga fiskar så det kändes bra att få den där ifrån. Den vågade ju inte sticka ut nosen så såg ju inte hur den såg ut utan tog hem den.

Nu har den stuckit ut huvudet hur skalet och den saknar spröt och ett öga. Dumt av mig att köpa snigeln i säcken men jag har ingen lust att lämna tillbaka den heller. Fy fan.

Suck, vet nån om spröten växer ut igen?

Jag är inte säker men jag tror inte de växer ut igen utan du får glädja dej till att ha räddat snäckan där ifrån och har du nu turen så har du en hona och en hanne men det kan lika gärna vara av samma kön, du ser vad de är när du börjar hitta små bebissnäckor i karet:D!

Större snäckor ska inte gå med livilga fiskar för många fiskar nafsar efter spröten så fort de kommer åt och denna snäcka har defentivt delvist blivit fikmat:(!!
Ser såret efter skadan bra ut och läkt så kommer den säkert att glatt leva vidare enögd-sprötad, men är det färskt så kan det ju bli infektioner, du får se hur det går och hålla oss uppdaterade om “Enöga”:slight_smile:

Hör av dej till affären. Du får säkert en ny snäcka utan att lämna tillbaka den skadade, de brukar vara glada att “(bli av med) - kunna omplacera” skadade djur.

Fy så tråkigt.

Jag upplever det som att många akvarieaffärer inte riktigt har koll på vilka arter som kan gå tillsammans.

Jag tycker du ska gå tillbaka till affären och berätta vad som hänt. Dels för att du ska få kompensation, dels för att de bör få veta att dessa djur inte kan gå tillsammans med livliga fiskar. Jag tror inte att djuraffären vill ha sjuka eller skadade djur i sina akvarium, ingen vill köpa en “trasig vara”.

Jag köpte några pansarmalar och när jag kom hem visade det sig att fenorna var dåliga på alla, och att en saknade helt en bröstfena. Jag gick tillbaka och berättade det och fick en ny fisk (den utan fena fick jag behålla). Tyvärr fick jag påpeka många gånger för djuraffären att pansarmalarna gick med olämplig fisk, men till slut fick de ett bättre kar och nu ser de mycket finare ut allihopa :slight_smile:

Det var det jag misstänkte men tänkte det var lika bra att fråga! Jo jag hade ju hoppats på lite snigelbebisar så vi får väl se. Det ser läkt och fint ut och den är pigg som attan (den kan ju inte ha fått röra sig alls i affären) så det verkar bra! Skalet är fint också utan frätskador :slight_smile:

Håller ju på att sätta ihop ett helt nytt litet kar nu, så allting så att allt är 100% snigelsäkert är prio1. Om man bortser från växterna dock, dom får dom väl gå och mumsa lite på om dom vill. :wink:

Att höra av sig till djuraffären, går det utan att jag behöver ta med den tillbaka och “visa” upp den? Den går i karet nu och vill inte riktigt ta upp den + ta med den in igen

Att sniglarna inte mår bra verkar de inte bry sig om, då han som jag köpte den tyckte att det var bra att jag valde en där det stack ut lite gult för att “det är fullt av tomma skal”. :confused: Fast det vore ju bra om jag kunde få med mig en till därifrån, inget kul ställe för dom att vara på

Låter ju bra att det är läkt och att den är pigg och glad:D!!

Mina perfector käkar växter, inte alla sorter men många, en som dom lämnar i fred är Cryptocoryne wendtii så den har jag i karet och står alltid hel och fin, de andra brukar jag ta nya från de andra karen vartefter och ersätta de som blir uppätna med:D!

Jag har inte behövt ta med trasig fisk för att visa upp. Men du kan ju ta en bild :slight_smile:

Annars brukar ju dom djur som sticker ut lite bli dom man känner varmast för. Har många amanoräkor men en saknar öga.
Denna lille krabat kan man särskilja från dom andra och gör att man får en helt annan knytning till den.

Åh, en cryptocoryn har jag i det stora karet! Den kan jag ta lite av! :slight_smile:

Dark - haha du är mycket smartare än jag, tänkte inte ens på det! Men såklart, nu vill elefanten sticka ut huvudet längre :stuck_out_tongue:

grottbert - ja, kan säga att så fort den stack ut sitt lilla tryne visste jag att jag aldrig skulle kunna göra mig av med den! Den är väldigt “ful” men jag känner redan varmt för den, hoppas den kommer trivas :slight_smile: Någon som vet hur gamla elefanter blir?

Har lyckats ta lite bilder på den nu, den ser så smal och liten ut. :frowning: Men den nosar omkring i karet och hittar då och då lite gott att äta (den fick en liten pellet också men den har inte hittats än). Lägger upp bilderna här efter att jag har varit tillbaka till affären, får se hur det går. Det är som en liten vit plupp där spröten har suttit, men det ser inte infekterat ut, kanske är ärrvävnad?

Du får berätta hur det gick på affären sen :slight_smile:

Det är ju ingen idé att ta med en snäcka till affären då den inte lär komma ut och visa upp sej, så jag tycker nog det bästa är som de andra säjer ta en bild på snäckan en så bra som möjligt och sedan ta med sej kameran och visa upp hur snäckan ser ut.
Den där affären verkar inte vidare seriösa när de säjer så som du berättat:shock::shock:!!!

elefanter har jag fått för mig lever rätt länge. ca 5-7år om jag inte minns fel. Har inte haft elefanter så länge själv än så jag kan säga säkert men med tanke på storlek och reproduktionstakt lever dom nog ganska länge.

Jag fick några bilder på den nu - så han ser ut stackarn :frowning: Min andra elefant kom fram och “hälsade” men den nya verkade mest rädd? Undrar hur medveten den är om sin omgivning. Det är en seriös affär, därför blev jag lite förvånad. :confused: Dom brukar ha bra koll.

Hoppas på att de lever ett tag, det vore kul (: Ja, jag har bara haft min första i något halvår nu så svårt att säga, tycker den har växt en del nu på sista tiden dock.

I affären sa han att ägaren var på semester så han visste inte hur man gav tillbaka pengar genom kassan osv, så jag skulle komma tillbaka nästa vecka. :c Så det tänker jag göra. Urf.

Några bilder på Enöga, ska göra i ordning lite åt om nu :slight_smile:

Men vadå ful, han är ju jättefin fast han inte har några antenner:thumbs:, så du döpte den till Enöga men det passar ju bra:D!!

Jag har ju min kampfisk som skulle vara en hona, med en gammal skada vid stjärtroten, jag döpte henne till Märta då hon bara såg ut som en Märta, bara det att Märta började bygga skummbo efter att ha varit hos mej i 1 dag bara, 2 dagar senare hade Märta byggt ett redigt skummbo så han fick en jätterommstinn hona och de lekte. Nu är Märta pappa till en svärm kampfisklarver som är frisimmande när som hellst:D!
Men namnet Märta får han behålla och jag fick honom av Hornbash på grund av skadan:D!!

Haha, ja definitivt ett fall av fulsöt. :wink: Mina sniglar brukar ha många namn innan ett fastnar, men jag tror Enöga blir bra. Påminner om dunderklumpen!

Haha ja, så är det ju med djur! Med sniglar är det ju helt omöjligt att veta vilket kön dom har så det får bli något som passar! Märta är ett namn många av mina fiskar har haft också :stuck_out_tongue:

Men har du haft någon hanne som hette Märta det är nog lite ovanligt på hanne tror jag:lol:!!
Märta är så kallat lågfenad, han har korta fenor vilket gör att han ser ut som en hona, endel kamphannar hamnar bland honorna på grund av det redan hos odlaren, jag har en till sån här hanne, han heter Bertil och han är också köpt som en hona me4n visade sej vara en hanne, men han hade jag inte gett något namn ännu så därför blev det Bertil:D!!

Poor little thing. But I am sure it will do fine now in your aquarium with the others. Did they have more orange ones in the shop ?

Min syster hade en han-svärdbärare som hette Märta, räknas det? :wink:

Jen - såg ingen mer, bara skal som såg väldigt tomma ut :confused: