Jag tänkte berätta lite kort om mässan som var nu i helgen den 7-8 September 2013 Piacensa Italy
Mässan var en så kallad “Petfestival” där det fanns alla möjliga djur i 2 hallar. Den ena hallen var till för Akvarier, hundar och sköldpaddor. Hall 2 Katter.
Mässan var klart besöks värd, inte lika stor som Hannover mässan men med klart bättre kvalitet på räksidan. I tävlingen fanns det 110 akvarier i 10 olika grupper. Det kom tävlande från en mängd länder i Europa och även en del tävlande från Taiwan.
Jag var domare i klassen Crystal red Grade S och klassen SS-SSS tillsammans med min vän från Ungern István Szabolcs Szentgyörgyi.
Jag kan lugnt påstå att den här uppgiften var väldigt hedrande då bla Räkgurun själv, Dilwyn Tng “Mr Silane” också var närvarande på tävlingen. “Silane” för er som inte känner till det var den första killen i världen som odlade fram bla King Kong, “Green Hulk” och ett flertal andra ovanliga arter.
95% av räkorna höll extremt bra klass och det kändes väldigt konstigt att inte ge maxpoäng på många av räkorna för att de tex var 3 cm stora istället för 3,5 cm som ger maxpoäng.
Innan bedömningen fick jag en pratstund med Mr Silane och jag frågade bla om den “senaste trenden” bland räkorna i Asien. Silane svarade att nu är det väldigt populärt med Taiwanbees “Blue and black” dvs väldigt blueboltfärgade pandor eller Mosuras med Blå färg. Jag kommer vissa lite bilder på dem senare i veckan.
Det Silane också sade är att alla odlare som har Taiwanbees måste särskilja de riktigt vita fina Taiwanbees räkorna så att inte till slut alla räkor är blåskimrande bland dem.
Även I de andra klasserna höll tävlingen mycket hög klass, bla så fanns en helt ny Neocaridina räka som en Asiatisk kille hade med sig hit och som Danne Brodin “budade” till sig på auktionen. Grattis!!
Mässan hölls i Piacensa som är en stad ca 6 mil från Milano i norra Italien.
Mycket roligt att du håller oss här hemma i Sverige uppdaterad jag ser fram emot lite bilder i framtiden. Hade mer än gärna åkt dit men kändes lite läskigt då man inte känner någon och inte riktigt vet hur man ska gå till väga.
Jag kan bara instämma att det var helt underbart, kanon väder, underbar sällskap
Jag fick med mig jätte finna Sakura som kom på andra plats och orange Rilli, väldigt finna
Jag tror att dom kom också från Asien
Jag hade dåligt med tid för fotografering men tog lite bilder från mässan, tyvärr inga macrobilder på räkor den här gången. Lägger upp ett bildspel så fort jag hinner.
Spännande film! Jag hade mer än gärna varit där. Blir nyfiken på mer info. Hur bedöms eg räkor i en tävling? Går ni efter en fast “skala”? En checklista uppifrån och ner eller hur går det till? Det där med storlek på räkan kände jag inte ens till. I vissa kar såg jag ett fåtal räkor, i andra uppemot 10st. Får man ställa upp med hur många räkor man vill eller finns det regler även för det? På en sådan här mässa, går alla räkor att köpa?
Ja det är många saker som bedöms på räkorna. Jag tänkte skriva ner reglerna exakt vad vi tittar på. Då blir det så klart lättare att veta vilka räkor man ska ställa ut med.