Dymax IQ5 med javamossa och anubias på moorkien rötter.
Substratet är Fluval Stratum.
Kör för tillfället med original led belysning. Har beställt en Dymax Astro Light, får se vilken det blir att jag använder.
Bara vänta på att mossan ska ta sig.
Kommer att gå CR SS i detta nano.
Hur många liter vatten rymmer akvariet?
Ofantliga 13 liter :thumbs:
Oj vad stort:shock::lol:!! Moorkienrötter det är väl de som legat i vatten väldigt länge, ofta i en mosse, dom är ju vattensjuka från början vilket är smart:thumbs:
Snyggt kar, vad kostar de? och finns det större volym på dem?
Betalade 1098:- då ingick substratet, liten räkhåv, termometer, enklare CO2 system och räkfoder.
Tror än så länge bara dom har IQ5 och modellen IQ3 som är mindre.
Fördelen är att man slipper se filtret/pumpen, och filtervolymen är väldigt stor i förhållande till karets storlek.
Burken är av akryl så man får vara lite försiktig vid val av algskrapa, håller även tempen rätt stabilt då akryl inte leder värme nått vidare.
Snyggt kar.
Snyggt, kommer nog att bli grymt snyggt när mossan tar sig. Lite likt det kar som mina gula går i.
http://www.redbee.se/showthread.php/5052-Ett-par-bilder-på-mina-räkor-amp-kar
Nåååå… Hur har det gått? Jag är själv sugen på ett IQ5. En uppdatering vore på sin palts. :thumbs:
Snyggt :thumbs:
Vilka plantor är det du har på botten?
mvh PiaL.
Kul med en uppdatering, hur tycker du akvariet funkar? Pump, filter, lyset som följde med? Fungerar lyset som följer med till mossor och anubias som du körde först?
Snyggt vart det i alla fall!
Läcker räktank och blir som ett litet smycke i hemmet.
Jag funderar själv på detta, då mitt första kar Fluval Edge behöver viss avlastning framöver.
Kul att du testar lite annan belysning då det oftast kan ge mervärde för innvånare både inne och utanför karet.
Är Blyxa japonica på botten och javaormbunke på roten.
Hade led ljuset så kort tid så jag vet inte hur det funkar på växter. Är nog bättre till salt då spektrumet är väldigt vitt och blått.
Armaturen jag kör nu ger mycket mer och bättre ljus, kostar dessutom bara 185:- inkl. lampa.
Det jag har gjort med karet är som sagt att byta armatur. Sen ryms det betydligt mer filtermaterial än det som följde med, så jag har satt filtermatta i hela första och andra facket. I tredje facket där pumpen sitter kan man fylla små biobollar.
Sen sitter det ett litet lock/vred som man justerar pumpflödet med. Eftersom man gärna kör fullt blås har jag sprättat bort vredet då det stryper flödet in till impellern en del. Går enkelt att klicka tillbacka om man vill.
Under karet sitter akrylfötter i varje hörn. Jag har karet på en 30mm tjock ekskiva, blev lite resonansljud med karet direkt mot så jag satte självhäftande möbeltassar under. Blev så gott som ljudlöst.
Vidare är akryl väldigt repkänsligt, så kraftiga algmagneter och rakblad är ingen bra ide. Dymax har en egen algskrapa som jag har, den är väldigt mjuk och snäll mot akrylen. Jag har även en avkapad tandborste fastsatt på en kolfiberpinne som funkar väldigt bra.
Tack för en utförlig beskrivning, en fråga till bara. Hur är det med temperaturen? Den blir rätt hög om man inte sätter i en fläkt va? Akryl leder ju värme dåligt.
Ligger på 21-22, alltså rumstemp. Pumpen värmer nog inte mycket, likaså belysningen.
Jasså, det trodde jag verkligen inte! Tack för svaret. ![]()
Var fick du tag på denna armatur du använder till ditt dymax burk? ![]()
Jag skulle vilja ha tag på kraftigare grejer än de jag har nu.
Nu kör jag med 2 st aquael shrimp set på 30 liter och deras medföljande http://www.pwss.se/product.php?productid=12877&cat=1394&page=1
Och tycker de ger för lite ljus för mina växter, mossor och annat går lite trögt!
jag vill ju ha nå liknande du skaffat, en armatur som man hänger på akvariets kant.
Snygg balja ! Men va hände med Fluval stratumen å räkorna ? Har du de tillsammans med galaxyna ?
Anledningen till att jag frågar om fluvalen är att jag e lite nyfiken på dina erfarenheter med den soilen.
Verkar som en del har problem med just det märket…