Hur ska jag kunna leva utan äppelsnäckor?

Du får ha HUR många som helst hemma… fast inte flytta på dem… så det är ju bara att hålla beståndet upp tills de släpper på det igen…
Inte olagligt att inneha alls, men flytta på ( inte mellan egna kar)

Skummade igenom det snabbt.
Är det olagligt att GE bort också?
Ingår att ge bort under titeln “handel”… ? Har svårt att tolka texten, men så är jag lite trög också :slight_smile:

Då du inte får flytta dem så är det oxå olagligt.

Jag har ju bara min enda vita som jag tycker synd om då den får leva ensam utan kompisar men inget att göra något åt, man får hoppas på att de släpper på denna lag hur länge det nu dröjer, jag hade 2 små äggkokonger från mina före detta blå men det blev ingenting av dem:(

Hm det är ju som du säger inte tillåtet…men eftersom vi som älskar äppelsnäckor inte är idioter som skulle släppa ut dom så får man hoppas att någon vill dela med sig av sin äppelskatt!! Jag hade rosa,lila,vita,gula,blå,jade…alla dog när jag bytte från engelsk sjösten till råsand…:frowning:

Det är aja baja ja och det är ju inte ens tillåtet att ge bort dessa snäckor:(

Man kan ändå förstå att de kan bli en plåga i de fall de kan sprida sig. mina har i smyg lagt äggsäckar som jag inte sett så nu har jag åtminstone 40 små som kryper omkring. (det är vad som satt på rutan)

Dom äppelsnäckorna man har i karet får man ju behålla. Är det då olagligt att byta äppelsnäckor med någon som redan har äppelsnäckor?

Ja, det är det!

Man sprider dom ju inte då?

Det ÄR olagligt…

Jo, du sprider dom, inte så att det blir fler som har snäckor, men visst sprider dina snäckor om du ger dom till någon annan.
Fast jag vill också ha äpplen, får hoppas att förbudet upphävs.

Ja. Det där förbundet är jättetrist. Äppelsnäckor var helt klart mina favoritsnäckor och jag saknar dem jättemycket. Men tyvärr så verkar det inte vara på väg att upphävas den närmsta tiden. :cry:

Startade om mitt akvarium för ett par månader sedan då det legat i träda några år pga barnafödande och annat och så möts man av det hemska beskedet om ampullarieförbudet :evil:

Jag hade berättat en hel del för barnen om dessa underbara djur så både dem och jag blev besvikna =/

Några tips på vad man kan ha istället?

Jätteposthorn och elefantsnäckor är rätt kul också…

Wisard White Filopaludina martensi påminner lite om äppelsnäckan men föder levande ungar tor det är 1 gång om året:)