Mina älskade äppelsnäckor har dött ut så jag loggade in på forumet för att se om någon hade nya till salu och då får jag se att de blivit förbjudna av EU och inte längre får säljas på forumet.
Så vad gör jag nu? Finns det någon annan stor snäcka som är lika fin?
Alltså, visst det är ajabaja!
Men det lär nog inte finnas någon här inne som tycker det är fair för oss i sverige.
Tala med någon som du vet har så kanske det löser sig ändå.
hehe kolla på The Black market!! eller någon som inte vet att de är olagligt eller helt enkelt inte bryr sig om att det är olagligt :9 jag vill okså ha äpplelsnäckor men jag köpte nått idag som va sjukt likt… vet inte vad det är än
Japp det behövs en av varje här med för att det ska bli något, men Asolene spixi är faktiskt fin även om den inte blir lika stor som äpplena:)
Här är en länk:)
Jag har Tyllisar ett gäng T. perfecta de har precis börjat få småttingar, sen har jag 3 st i mitt kökskar det är 2 så kallade gold och en svart, de får gå ihop då den svarta blir ensam annars:)
Mina 3 i kökskaret går faktiskt i ett kar utan doppvärmare och dom är aktiva, det är nog bara runt 21 grader i det karet men de är för unga ännu för tillökning, perfectorna går i karet med guppys, ancistrus och WP har kanske 24 grader max och där blir det faktiskt små bebbar, så jag vet inte om jag ska hålla med om att de måste ha en temperatur på 28 grader för att trivas:)
Jag kan heller inte tänka mej att vattentemperaturen där de kommer ifrån ligger konstant på 28 - 30 grader, de har regnperiod och då går faktiskt temperaturen ner i alla vattendrag och sjöar då det regnar i månader i streck där nere:)
Jag betvivlar inte att dom kan föröka sig i kallare vatten, men vad är det som säger att dom trivs för det? kan ju va en överlevnadsstrategi. Jag går bara efter all fakta jag läst och där står inget om att dom går i kallare vatten. Betvivlar heller inte att det kan bli lite kallare i regnperioden, men detta är dock en liten del av hela året.
Lake Poso:
Temp 27.7 °C
PH 8.1
GH 5
KH 4
Electric conductivity 109 µs
Oxygen 7.05 mg/l Lake Matano:
Temperatur 28.7 °C
PH 8.5
GH 7
KH 5
Electric conductivity 175 µs
Oxygen 6,93 mg/l Lake Towuti:
Temperature 29.2 °C
PH 8.4
GH 6
KH 4
Electric conductivity 46 Mikrosiemens
Oxygen 7,15 mg/l
Regnperioden brukar vara i 5 - 6 månader inte bara en liten del så jag är helt säker på att temperaturen fall ett antal grader under den perioden faktiskt, jag har bott i tropikerna så jag kan en hel del om dessa 2 årstider.
Då borde ju alla sulawesiräkorna oxå fixa lägre temperaturer. :shock:
Jaja! Du gör som du vill, men jag låter inte mina elefanter gå
i för kallt vatten iallafall.