Tjena. Jag har inhandlat lite växter ifrån mollsan och jag har lyckats hitta en plats till allting förutom najas (har mycket), rotala (ett par stänger) och lite vattenspikblad. Dock så vet jag inte riktigt vad jag ska göra med dessa växter. Rotalan har jag tänkt att placera någon stans ganska långt bak i ett hörn eller något då det inte är så mycket men jag vet inte vad jag ska göra med najas och vattenspikbladen.
Är det bästa att “plantera” vattenspikbladen eller ska man ha det som flytväxt, samma fråga med najas. Jag har ju väldigt mycket najas och jag skulle ju kunna ha lite som flytväxt men det blir fortfarande lite över. Jag har plats längst fram i akvariet, kan man “plantera” dom på något sätt där och hur bör man göra då? Och kan man sätta fast najas på trärötter eller blir det bara konstigt?
Här är en gammal bild på akvariet det ser inte ut så nu såklart. Jag har en trärott längst till vänster och sedan så har jag lite hornsärv och vallisneria längst bak i akvariet och till höger så har jag pumpen och en svärdsplanta.
Najas går både att ha som flytväxt och plantera, den växer även fast på rötter om den får chansen till det men den blir hög, vill du ha den på roten så får du se till att klippa ner den när den ränner iväg:)
Har du inget nytt foto på karet hur det ser ut nu:D?
Rotalan blir hög med tiden och om du klipper den vart efter den växer så grenar den ut sej och blir buskig den kan bli väldigt hög, min Rotala är nu nästan uppe vid vid vattenytan i 250L karet och snart är den där. Allt i karet växer som ogräs sedan jag gjorde rent karet från grunden och jag ska börja ansa växterna nu, till och med Glosson har börjat sprida sej på bara några få veckor utan Co2 vet inte vad som hänt i karet på så kort tid, även min pecocmossa har satt fart i de små tussar jag lyckades pilla fast i springor på roten:)
Här en väldigt suddig bild på hur det ser ut just nu.
Jag tycker själv att det ser förjävligt ut rent ut sagt men jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Najasen har jag ingen aning om vad jag ska göra med…suck
Efter att ha låtit allt sjunka in så tycker jag att det ser OK ut (ser mycket bättre ut än på bilden).
Dock så funderar jag på om jag ska ta bort hornsärven och bara köra på vallisneria där bak, vad tror ni om det?
prova att flytta fram (vad jag tror är) svärdsplantan lite och sätt najasen för att dölja pumpen så slipper du se den.
Vattenspikbladen kan man ju prova att sätta bakom roten i högra hörnet bara för att prova…
men som sagt man får ibland prova sig fram läääänge innan man börjar bli nöjd.
Jag skulle nog hålla med dinomobilen, sätt najasen framför pumpen så den döljer! Plantera ner dem i gruset så bildar de rötter, men låt även några flyta vid de du planterat så trasslar de fast sig i stänglarna och bildar ett ordentligt buskage!
Rotalan är vacker, och ska inte gömmas Den blir lång, men då toppar du den och får fler skott att utöka med så du kan hålla den på den höjd du önskar!
Vattenspikbladet skulle jag nog vira/kila fast på nåt sätt på roten, den kommer växa fast efter ett tag, och sen skicka stänglar uppåt!
har du någon bättre bild på det du kallar hornsärv? Har den rötter? Jag tycker det ser ut som någon slags limnophila.
Okej, jag får nog ta och göra en rejäl omgruppering imorgon.
Hur exakt planterar man najsasen? Det finns ju inga rötter…är det bara att trycka ner lite under gruset så att det sitter fast?
Jag kan försöka ta en bild på “hornsärven”, det skulle inte förvåna mig om det är en limophila. Jag tror nog att jag sätter rotalan där jag har “hornsärven” nu. Hur bör man placera ut rotalan? Ska de sitta väldigt nära varandra/nästan i en klump eller ska man sprida ut dom lite?
En sak som jag är lite “rädd” för är att najsen ska åka iväg. Vattnet är ju ganska “strömt”.
Extra fråga: Jag har en växt som jag fick utan en kompis för ett tag sedan och jag har verkligen ingen aning om vad det är för växt, vet någon vad det är för slags växt?
Tycker också det ser ut som limophila det där, najasen bildar rötter i gruset, vattenspikbladet har jag planterat i sanden och den växer bra så, den har vuxit så en bra bit av den övre delen på stänglarna ligger på vattenytan och några är till och med ovanför, men båda 2 kan växa fast på rötter.
Jag skulle nog sätta rotalan framför pumpen så att den inte syns då rotalan blir buskig.
Växten på bilden kan vara någon form av Alternanthera kanske.
Nej inte en och en. :mrgreen: Så tunna växter brukar jag göra en grupp av minst 5 st som går ner i samma planteringshål. Sätt dom sen så tätt du kan för att få fram ett buskage. Glest så är detta ingen snygg växt alls.
Vilken ska du nu plantera vid pumpen, rotalan eller najasen:)?
Najasen är snyggast med flera i samma planteringshål det är så jag menar, den är väldigt sirlig och vacker i grupp, den skulle jag sätta vid foten av roten, sen skulle jag inte plantera stängelväxter ända fram till glaset, möjligen valsineria men bara så att det är en eller 2 längst fram så att de går i en kil ner till glaset:)
Jag hade tänkt att ha najasen vid pumpen och rotalan lite snett bakom rotten (typ där limophilan är). Sedan så tänkte jag försöka fästa vattenspikbladen på rotten. Framför roten så har jag något som liknar en blandning mellan anubia och svärdplanta som ser helt okej ut.
Sedan så vet jag inte riktigt vad jag ska göra i mitten utav akvariet. Jag ska ju flytta svärdplantan lite mer emot mitten men jag vet inte riktigt om jag ska ha kvar vallisneria där den är eller hur jag ska göra…hmm.
Funderar även på om jag kanske ska byta bottensubstrat. Just nu så har jag en salig blandning utav två olika sorters grus samt lite grövre rådasand (0.5 mm tror jag det är). Jag har nämligen en 25 kg påse stående med rådasand 0.33 mm. Vet inte om det blir bättre med det, vad tror ni?
Dock så måste jag ju göra en rejäl makeover och jag får fiskarna nästa vecka på onsdag, är det för kort tid?
Tänk på att lämna lite “fri” simyta till dina kommande fiskar.
Typ som en glänta. (fast den kommer växa igen så man får hålla efter det lite)
Den najas du fått har växt som den velat som yngel skydd i ett kar utan grus.
Den bildar snabbt rötter om man sätter den i gruset som de andra beskrivit.
man får flytta om flera gånger innan man känner sig nöjd, och sen måste man ge växtena lite tid att växa på sig också, för ibland ser det galet ut i början med kanonbra efter ett tag!
Man skapar en miljö som man gillar i karet det är lite av ett slags konstverk, jag har 3 kar jag håller på med och det går sakta framåt för jag funderar och sen kommer jag på hur det ska se ut vart efter och i bland får jag flytta någon växt som inte passar där den står, det tar tid men det får det göra med. Jag gillar fria simytor till fiskarna, det får inte se ut som en vildvuxen djungel men det ska se naturligt ut inte som en villaträdgård eller park:D
Nu har jag fixat lite och tycker väl att det blev okej. Det ser ju lite risigt ut pga kvalitén på bilden samt att det är “nyplanterat”. Najasen ser lite knepig ut just nu. Det ser mest ut som en boll/buske men när den väl tar sig och börjar växa så blir det nog bra. Sedan så funderar jag lite på om jag kanske ska tränga ihop vallisneria lite till. Vet inte riktigt hur pass tätt jag vågar ha dom, vill ju inte att det ska bli för tätt så att fiskarna inte kan simma igenom. Testade även att fästa vattenspikbladen (se längst upp till höger) i rotten och det verkar fungera.
Märkte även att mina posthorn hade lagt lite “ägg”. Tycker det är lite konstigt då jag flyttade över dom för några dagar sedan.
Dock så har jag för mig att det är någon slags “överlevnads instinkt” att de lägger en massa ägg när de kommer till en ny miljö.