Hur odlar man fram färger i posthorn?

Hej, då jag gillar mina posthorn tänkte jag att jag lika gärna kan försöka odla fram någon annan fin färg så som röd, blå, orange, grön, svart, lila, gul, vit, etc. Vilken färg är lättast att få fram från “vanliga prickiga rödbruna” posthorn och hur går man till väga?

Enormt tacksam för svar!

Röd och blå finns ju redan så det borde vara den “enklaste” att få fram. Peckoltia här på forumet försöker få fram vit redan och vad jag har förstått har hon utgått från rosaaktiga röda och urvalsodlat på dom.

Japp det är så jag gör, jag plockar bort alla icke önskvärda jag ser och sparar de allra ljusaste, men det är ett långtidsprojekt om det ens går:D!!
Jag tror att de rosa i grund och botten är “nerblekta” röda och jag skulle tro att de gått tillväga på samma sätt som jag gör nu:D!!

Jag vill gärna veta vilka färger som finns o skulle gärna vilja ha tips om länkar och fakta om posthorn :smiley: (Lånade tråden lite )

Bild på en av mina gamla posthorn. Vad är det för färg? Jag har fått höra att den är orange. Skall de vara mörka i mitten? Det är alla mina sådana, jag har allt några kvar… :smiley:

Jag vet inte vad det är för färg. Ser ut att vara lite rosa i också. Himla fin iaf :slight_smile:

Jag mycket förtjust i just posthorn o skulle gärna vilja veta mer :smiley:

Tycker också att posthorn verkar väldigt tuffa, skulle vilja ha de riktigt lila. De är den bästa färgen som jag har sett =) Självklart är alla färgerna fina, men den är något speciellt !

Jag urvalsodlade i ett år men tillslut var alla rosa igen, jag behöll de ljusaste och plockade hela tiden bort de som var mörkare tills jag nästan fått helvita, då började avkomman bli rosa igen, ska man ta fram nya färger så är det inte så lätt och det tar väldigt lång tid mer än ett år i alla fall om de inte gått tillbaks till ursprungsfärgen igen och man får starta om på ruta 1.
Eva dina posthorn ser ut som röda enligt mej, de är i alla fall inte rosa och orange ser inte ut så där de är väldigt mycket mera orange, men den är fin:)!

Lila posthorn har jag aldrig sett faktiskt och undrar om det verkligen finns, sätter man i hop rosa och blå så blir det inte lila i alla fall, avkomman är fortfarande antingen rosa eller blå:)

Jag gav upp mitt projekt vita posthorn då det inte tycks gå:)

Jag ska inte svära på det, men jag har starkt för mig att jag såg en lila posthornare på någon hemsida. Dock har jag ju slumrat bort vilken men någonstans var det ^^ Tyckte dom var väldigt fina då iallafall!

Jag håller med att posthorn är väldigt finna
Vad jag vet så finns det bara blåa,röda,rosa,bruna posthorn
Jag har mina posthorn var för sig i färgerna för att bevara deras finna färger
Fast i ett av akvarier har jag blandat alla färger för att se om det kan bli nåt spännande färg fram över,
än så länge så har det inte dykt upp nåt
Här kommer bilder på några av mina.

De med nästan vitt skal är väldigt snygga! Inga till salu…?:wink:

Dom blir så när dom är små och sedan blir dom som dom till vä på bilden

Skickar pm till så att vi slipper låna tråden :smiley:

Ah, skumt, fick några röda en gång, o de var mörkare än dessa, men verkligen röda, åt tegelrött kan man säga… Själv har jag inte en aning, men tycker det är himla spännande, och just posthorn gillar jag :smiley: kan gott tänka mig att ha ännu fler av dem :smiley:

Arek, jag gillar verkligen dina bilder!!! Skiljer du på blå med mörk fot o blå med typ röd fot, en av dina bilder visar ju en blå med typ röd fot… ???

Tack
Jag tror att det är ljuset som gör att dom ser mörkare ut, jag har inte tänkt på det.
Jag får kolla hemma ikväll.

Arek

Okej Arek, du har kanske rätt. Det var bara någon random sida som jag hittade det där med lila på. Det stämde säkert inte alls =) Men finns det andra trevliga än posthorn som blir lila?

Kolla här
http://appelsnackor.webs.com/annonsering.htm

Det var en riktigt bra sida det där! Tack för den :mrgreen:

Vad är detta för färg? Kallar man färgen röd eller orange?? … (Eller nåt annat…) ?