Hur mycket mat hur ofta? Vad matar ni med och hur varierar ni kosten?
/Jens
Hur mycket mat hur ofta? Vad matar ni med och hur varierar ni kosten?
/Jens
jag mata mina djur en till två gånger om dagen, men jag bruka inte ha i så mycket utan max en tablet som jag delar i mindre bitar och sprider runt i kart. Sen bruka jag krydda på med lite fisk mat med som får fara ner till botten det är till fiskarna,sniglar och krabborna som bor i mitt kar. Det funkar bra för mig. lite mindre och ofta är det bästa setet tycker jag då slipper man att över göda vattnet med.
mat som jag har just nu är fling foder till fiskar sen använder jag ett nytt märke som hetter Dogman Crustabs. Jag her get den maten till krabborna och räkorna och tycker att dom har väldigt fina färger nu efter ett par månader. Jag bruka även slänga ner lite ägg skall lite då och då så att dom får i sig lite extra kalsium, jag smula ner skallen så det inte blir så stora bitar. och ska dom mysa till det bruka jag skiva upp en räka i lite mindre bitar så får dom mumsa i sig det. men det gör jag bara någon gång i månaden så ser det ut för mig iaf.
Bästa är bra algtillväxt i burken. Sedan inte så mycket proteinrik mat. Bästa är olika räkfoder som baseras på olika typer av växter och alger. Mängd mat beror på hur många räkor man har i relation till storleken på karet. Om inte räkorna flockas till maten relativt omgående så dra in maten och testa senare. Svårt att svälta ihjäl räkor, lätt att ge för mycket.
Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
Jag matar mina räkor var annan till var tredje dag och det verkar räcka bra, ger dem lite olika räkkäk och någon gång får de en bit grönsak att knapra på:)
Råkar man ut för en nitritspik så har man matat för mycket och även när det blir massinvation av snäckor:)
Har gått ifrån 2ggr i veckan till varje dag. Dock väldigt sparsamt, mortlar en liten del till pulver då det sprids jämnt i karet till räklingarna. Har funkat väldigt bra. Tror även att nedbrytningbakterierna anpassar sig i antal bättre om deras “mat” finns i någorlunda jämn tillgång. Varierar mellan olika foder såklart.
3:a dagen flockades mina runt den ½ algtabletten jag la ner. Tog väl en 15 min innan 6 räkor var där och pillade.
Nu 10 dar senare “flockas” de inte runt något. Har testat algtblett, zucchini, skalade gröna ärtor, och räkfoder som kom till aquel karet. (tar ut det igen efter någon timme om det inte sitter någon räka på det)
Igår satt det 6 st och tittade på varandra runt tabetten när jag kom hem igår. Men ingen pillade på den… :scratch:
Jag skulle inte mata på några dagar en vecka i så fall.
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Jag krossar ner och blandar allt från algtabletter och spirulina till white pellets och basföda för crystals så att det blir ett grovt pulver. Sedan matar jag med detta kanske var eller varannan dag. Blir mellan 1/3 till 1/2 tesked varje gång.
Jag ger inte mina räkor algtabletter men där jag har snäckor brukar jag stoppa ner en 1/4 tablett till dem, räkorna föredrar räkpellets eller annan räkfoder före algtabletter.
Med räklingar i karen så pulvermatar jag varannan dag med spirulina och varannan med annan lågproteinmat.
Med stora räkor så blir det blandat vuxenmat i pelletsform.
Jag har en tendens att övermata och måste lägga band på mig!:oops:
Det gör inte jag snarare tvärt om;) och det gäller mina 2 fyrfota sambosar med de får bara så mycket att de inte går upp i vikt:D