Hur många fiskar kan jag ha i akvariet?

Hej, jag funderar lite på att införskaffa mig lite sorgmanteltetra men jag vet inte hur många jag kan ha i akvariet.
Jag är ganska säker på att akvariet är 742925 cm.
OBS! Jag har bara tänkt att ha sorgmanteltetra i akvariet.

7,42,92,5 =53,65 L
Så du har ca 54L vatten i karet. Man räknar 1cm fisk pr liter, o de blir väl en ca 4 cm (har inte koll men Kardinaltetra ska bli det som vuxna enlig min fiskbok…) 54/4 =13,5 ( synd om den halva fisken ;))
Sen kan det oxå vara så att de räknar stimfisk lite annorlunda… Har jag för mig…

Okej, men eftersom att det är stimfisk och att alla troligen inte är helt fullvuxna så borde man ju kunna ha 15 stycken?
Jag funderar på att köpa 10 stycken så att jag har lite plats ifall det skulle bli tillökning.
Hur mycket kostar de i affären? :stuck_out_tongue:

Sorgmanteltetran är en rätt billig fisk i inköp vad jag vet, ska du ha karet fullt med vatten eller har du tänkt ha det så där som på bilden?, Sorgmanteln blir en ganska kraftig liten fisk med tiden och de är matvrak med “hål” i magen, mina som jag hade förr blev ca 5 - 5,5 cm, en väldigt tålig tetra är det, de bör vara minst 10 st gärna flera:)

Nej, jag ska akvariet fullt med vatten. Anledningen till att det är så lite vatten just nu är för att jag har två stycken eldbukssalamaders i akvariet.
Jag mejlade den djuraffären som jag brukade köpa fiskar ifrån och de sålde dom för 16 kr/st vilket inte är så farligt. Ska nog köpa tio stycken.

NOT: Jag ska såklart inte ha salamanderna tillsammans med sorgmanteltetra :stuck_out_tongue:

15 st bör inte vara några problem. Men lägger du dig på 10 st så har du ju marginal till ev förökning. :smiley:

Ser gärna bild på dina Eldbukar om du har nån.

Jag ska sälja dom då mina två katter har blivit lite för sugna och dessutom så behöver dom ju ha en temperatur på ca 17-20 grader och det är i princip omöjligt att få hemma hos mig. Just nu så har jag en temperatur på 24 grader och då springer jag med ett antal kylklampar ett par gånger varje dag. Då tycker jag att det är mycket bättre att dom får hamna hos någon som kan ge dom lite bättre “förutsättningar”. Dock så är dom riktigt fina då de alltid är tillsammans.

Annonsen - http://goo.gl/5KrTk

Jag ska sälja dom då jag har tappat intresset lite och sedan så behöver dom ju ha en temperatur på ca 17-20 grader och det är i princip omöjligt att få hemma hos mig. Just nu så har jag en temperatur på 23 grader och då springer jag med ett antal kylklampar ett par gånger varje dag. Då tycker jag att det är mycket bättre att dom får hamna hos någon som kan ge dom lite bättre “förutsättningar”. De är ett riktigt kärlekspar då de alltid är tillsammans och honan har lagt ägg ett par gånger.

Annonsen - http://goo.gl/5KrTk

Tycker du gör helt rätt i som säljer dom. Älskar att höra att djuren kommer först. <3

Läste i min BTN akvarieguide att de blir max 6 cm
o här finns beskrivning från zoopet
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1

Definitivt inte mer än tio! Där går smärtgränsen, speciellt för en så grisig fisk som Sorgmanteltetra.
Jag har 10st Trådfenade Regnbågsfiskar (5-6cm) i ett 54 liters akvarium, men dem är också smala, spretiga fiskar. Därför slängde jag i lite lägre djur (sniglar & räkor) men det är på gränsen att det är för mycket. Tack och lov så har jag mycket växter.

10st Sorgmanteltetror, mycket växter och sen 4st Amanoräkor skulle jag köra i ditt läge :slight_smile:

Jag ska köpa tio stycken sorgmanteltetror så fort som jag blivit av med salamanderna.
Om någon här skulle vilja ha dom så får ni jätte gärna ta dom, gratis såklart :slight_smile: