Om jag vill ha ett litet akvarium med endast wp o några snäckor (posthorn) - hur litet/stort akvarium är det minsta som funkar? Bör ju finnas plats för räklingar med
Har tidigare haft wp i ett 20-liters vilket gick utmärkt, men jag gav bort dem när jag flyttade…
Nu har jag ett 20-liters o ett 15-liters stående tomma, samt dåligt med plats för fler akvarier…
Nu gillar jag inte små kar alls, mitt minsta är 54L nu, men hade ett 40L innan. I 40L var det endast körsbärräkor o äppelbäbisar (som senare fick ett eget 40L) o det kändes ändå stort o rymligt…
I BTN Nanoboken rekommenderas det från 20L då det är svårare att få balance i mindre kar OCH att i ett 20L kan du har 150-200 räkor, men ett så stort antal kommer fororena vattnet ganska fort…
Min erfarenhet med WP är att den föröker sig bra o jag hade nog startat den ena av dina bef. kar ( 20L hade jag valt…) du har ju haft dem att fungera innan så du kan ju den biten… Fast 150 till 200 räkor låter mycket…
Då du inte börjar med 150-200 räkor är det lite plats till snäckorna :thumbs:
Då väntar vi på din nya tråd med WP-karet
Som lilla kar kör jag ett 20l Dennerle nano med sakuras, posthorn och ett par rasboras. Pumpen till den är en eheim liberty 2041 så den har rätt stor filteryta för så lite vatten men eftersom det är hang on tar den inte mer plats än ett mini innerfilter.
Har fungerat mycket bra sedan start, inga bekymmer alls.
Jag betalade typ 250:- för 20l nanot sen eheim liberty ca 200:- sen köpte jag till dymax astrolight för typ 200:-.