Hur länge överlever snäckor vid frakt?

Jag beställde snäckor från Tyskland och frakten har dragit ut på tiden och dom har nu varit på vift sen i tisdags… :frowning:

Är det någon som kan komma med några mirakelhistorier om snäckor som överlevt en veckas transport?

Jag hade ett paket som kom från Garnelio i Tyskland med bla snäckor, som av misstag skickades till fel adress!
Sen skickades paketet tillbaka till Schenker’s lager men pga av helg så kunde jag inte hämta ut det förrän efter 6 dagar,
och då var snäckorna jag beställt alla döda, dock levde ca 80% av räkorna.
Problemet är om en dör så förgiftas vattnet ganska så snabbt!
Hoppas dina klarar sej dock!:thumbs:

Thaifighter

Ojoj… Då hoppas jag att dom är riktigt bra förpackade! Förhoppningsvis kan jag hämta dom tidigt på måndag och få ut dom ur paketet…! Stackars små liv!

Tack för solskenshistorien… haha! :slight_smile:

Skickas dom i vatten så klarar de sej ju inte länge, jag fattar inte varför dom inte bara skickar dom lite fuktigt då klarar de att ligga bra länge nerpackade.

Tror du att dom klarar en vecka om dom är packade så Peckoltia?

Ja om dom bara inte ligger i en påse med skitigt vatten så brukar de klara sej bra så det är ju bara att hoppas på att de är packade så.

Hoppas hoppas! Det är mina Tylomelania sp. Orange jag väntar på… :frowning:

Ja vi får hoppas att dom inte har packat dom med vatten!

Håller tummarna! :slight_smile: Tycker inte alls det är kört så ge inte upp hoppet.

Jag ska vara stark, jag lovar! Haha! :slight_smile:

Jag hjälper till att hålla tummerna :wink:

Du är snäll du! :slight_smile:

Hämtat paketet… det skvalpar. Skymdar hem!

Dom lever!

Är det någon som vet om det är vanligt att det blir hål i skalen på sp. Orange? 2 av snäckorna har tydliga hål i botten, men det borde väl inte vara någon fara? :slight_smile:

Grattis till att alla överlevde!
Ganska så vanligt att dom har skadade skal i “toppen”, kanske det kan bero på tidigare transport från fångstlandet med för många snäckor i liten behållare så att dom ligger och skaver mot varandra?
Dock ingen fara för snigelen, som bor i dom yttre vindlingarna.

Thaifighter

GRATTIS :D!!!
Vad roligt att de kom fram levande och att de mår bra :D!

just den där har jag haft många år… tyvärr om det går sönder längst bak på dom brukar dom dö :frowning:

Dom är inte särskilt pigga efter resan men det kan man ju förstå! Dom har iaf ätit lite mat och tagit ett varv i nya habitatet… Jag hoppas att dom kryar på sig och att dom ska trivas här i Sverige! :slight_smile:

Jag tror nog att de ska trivas och att dom knallar runt redan låter kanon för ofta kan de ligga stilla i dagar innan de behagar röra på sej:)