Nu börjar vintern komma på allvar i de norra delarna av Sverige. Hur kallt kan det vara när man skickar räkor? Jag köpte mina deep blue tigrar i januari och det gick bra men jag kommer inte ihåg hur kallt det va då. Lådan de kom i var en ca 2cm frigolitlåda med heatpack.
Hur kallt har det varit när du har skickat/ tagit emot räkor (som kallast) och hur var de packade? Hur många dagar tog det?
Min gräns när jag slutar skickar Crystals eller Tigerräkor ligger runt -10 grader nattetid på den sträckan räkorna ska färdas. Det man ska komma i håg om man skickar räkor när det är så kallt är att isolera rejält (här duger inget tidningspapper som isolering i lådan). Det är också viktigt att skicka med en Heatpack när det är under 2-3 plusgrader ute.
En annan viktig sak är att räklådan inte får ligga ute i en brevlåda någon längre tid på vintern.
Den metod jag rekommenderar visas här [b]http://www.redbee.se/content.php/16-Att-skicka-räkor-i-Sverige[/b]
De gånger jag beställt från Asien och fått problem är då de INTE skickat med ispåse i lådan. Värme är betydligt värre än lite för kallt i vattnet.
OBS För alla typer av Sulawesiräkor gäller andra temperaturer!