Hur hade du gjort?

Beställde armatur av en internetbutik förra veckan. Fick meddelande om att den skulle skickas i måndags och vara hos mig på tisdagen eller onsdagen. Den kom aldrig på onsdagen varav jag mailade och frågade efter kollinumret på paketet samt undrade vad som hade hänt. Posten är liksom alltid väldigt duktiga med kolli-paket. Fick svar av säljaren att det var skickat men jag fick inget kollinummer.

Fick inte min armatur igår heller, mailade igen och frågade efter kollinummer. Fick till svar att armaturen låg kvar på postens inlämningsställe (fick aldrig reda på varför) och fick inget kollinummer nu heller trots jag mailade en extra gång och bad om det igen. Fick till svar då att han skulle skicka mig kollinumret på kvällen då han satt vid rätt dator. Såklart fick jag inget mail med kollinummer så jag tröttnade ganska friskt och sa att jag då ville avbryta ordern.

Jag menar, saker som skickas med posten på en måndag, som skickas rekomenderat är alltid framme en eller två dagar senare. Gissar på att det inte alls skickades i måndags eller tisdags eller onsdags. Möjligtvis igår men knappt ens det. Hur som fick jag nu till svar att jag då fick betala de 200:- som frakten kostade för honom.
Skrev tillbaka och sa att det kunde jag göra om han kunde ge mig kollinumret som visar att mina saker postades i måndags. Postades de idag, efter att jag skickade mailet (vilket gjordes kl 6 i morse) om att jag ville avbryta köpet, tänker jag inte betala någon som helst frakt för det. Vad faan liksom. Tycker allt det är väldigt klurigt hur jag ska göra här.

Hur hade du gjort?

Är det en internetbutiken har du rätten att häva köpet. Sedan ska du självklart inte behöva betala för frakten om de inte ens skickat ut det än.

Skönt att det inte bara är jag som tycker så.
Ja, att häva köpet var tydligen inget problem.
Skulle betala allt mot faktura och han var snabb på att säga att han skulle skicka en faktura till mig där jag skulle betala för frakten. Känns väldigt skumt iallafall och jag hoppas att det hela löser sig.

Jag menar, ska jag betala 200:- för frakten hit och sen kanske 200:- till för att skicka tillbaka det är man ju uppe i 400:- för inget :confused:

Skulle betala allt mot faktura och han var snabb på att säga att han skulle skicka en faktura till mig där jag skulle betala för frakten. Känns väldigt skumt iallafall och jag hoppas att det hela löser sig.

Jag menar, ska jag betala 200:- för frakten hit och sen kanske 200:- till för att skicka tillbaka det är man ju uppe i 400:- för inget :/[/quote]
Tycker faktiskt att du inte ska betala för frakten förutom kanske tillbaka om den är skickad på måndag och att det inte är hans fel. Kolla även vad det står i deras information om retur. Jag tycker att du ska påpeka du bad om kollinumret och inte fick det samt att du vill ha en kopia på kollikvittot som bevis att den är skickad. Glöm inte påpeka/styrka att du har mailen som bevis att han har sagt att han mailade då.
Om han inte ger det så tycker jag att du ska be om efter ett skriftligt brev där det står klart och tydligt att han skickade det på måndag och senast på en tisdag via rekomenderat brev. Så du kan gå till posten och klaga så slipper du frakten. De kan säkert kolla registret, men glöm inte mått och sånt. Även om han inte skickade då så kanske posten är snälla och låter dig slippa betala och om det är postens fel så slipper du det självklart.

Men jag tror knappt att du behöver göra det för jag tror säljaren kommer bli lite nervös. Så om han inte har skickat det då så tror jag att kommer han kommer låta det gå. Eller som kan han som sagt låtsas som ingenting. Det gäller att vara bestämd och det är mycket att göra också.

Om du undrar varför jag “rekommenderar” det är för att min faster gjorde det och fick produkten till en mycket bra reducerad pris, för att säljaren hade ljugit och fick kalla fötter när hon bad honom att skriva ett brev med detaljer så hon kunde klaga till mellanhanden (posten i detta fall).

Det är ganska mycket att göra och eftersom jag är lat så skulle jag låta det passera än göra hela den processen. Det är bara en ide som sagt om du vill försöka göra något åt saken. Lol, jag kan säga det men jag skulle aldrig göra det, have no guts. Men lycka till om du väljer att göra det.:slight_smile:

Jag menar, ska jag betala 200:- för frakten hit och sen kanske 200:- till för att skicka tillbaka det är man ju uppe i 400:- för inget :/[/quote]
Tycker faktiskt att du inte ska betala för frakten förutom kanske tillbaka om den är skickad på måndag och att det inte är hans fel. Kolla även vad det står i deras information om retur. Jag tycker att du ska påpeka du bad om kollinumret och inte fick det samt att du vill ha en kopia på kollikvittot som bevis att den är skickad. Glöm inte påpeka/styrka att du har mailen som bevis att han har sagt att han mailade då.
Om han inte ger det så tycker jag att du ska be om efter ett skriftligt brev där det står klart och tydligt att han skickade det på måndag och senast på en tisdag via rekomenderat brev. Så du kan gå till posten och klaga så slipper du frakten. De kan säkert kolla registret, men glöm inte mått och sånt. Även om han inte skickade då så kanske posten är snälla och låter dig slippa betala och om det är postens fel så slipper du det självklart.

Men jag tror knappt att du behöver göra det för jag tror säljaren kommer bli lite nervös. Så om han inte har skickat det då så tror jag att kommer han kommer låta det gå. Eller som kan han som sagt låtsas som ingenting. Det gäller att vara bestämd och det är mycket att göra också.

Om du undrar varför jag “rekommenderar” det är för att min faster gjorde det och fick produkten till en mycket bra reducerad pris, för att säljaren hade ljugit och fick kalla fötter när hon bad honom att skriva ett brev med detaljer så hon kunde klaga till mellanhanden (posten i detta fall).

Det är ganska mycket att göra och eftersom jag är lat så skulle jag låta det passera än göra hela den processen. Det är bara en ide som sagt om du vill försöka göra något åt saken. Lol, jag kan säga det men jag skulle aldrig göra det, have no guts. Men lycka till om du väljer att göra det.:)[/quote]
Tack så mycket för tipset!
När ha svarar på mail nästa gång, om han svarar på det så ska jag säga det. Att jag då vill ha ett kvitto på att det är skickat samt ett skriftligt brev av honom där han säger att det skickades så jag kan ta upp det med posten. Jag tycker själv också att det känns orimligt att jag ska behöva betala frakt för nåt som förmodligen inte ens är skickat som det ska.

Jag hoppas att allt går bra Raur :smiley: