Hornsärv mot alger!

Hej!

Det här är kanske redan allmänt känt, men jag har hela tiden haft mer eller mindre problem med alger i akvariet. Inget extremt, utan det har mest varit irriterande att skrapa rent rutorna. Eftersom jag har räkor i akvariet så har jag inte velat behandla med kemiska medel. Hur som helst, jag fyllde på med lite nya växter (däribland Hornsärv) och helt plötsligt har jag inte sett minsta antydan till alger på rutorna på flera veckor - däremot har det bildats lite tofsalger på några av växterna.

Hittade en artikel om just alger (http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=518994) där bl. a. detta stod: “Hornsärv - Ceratophyllum demersum, har rykte om sig att kemiskt bekämpa alger, vet inte om det ligger nått i det.

Det verkar i alla fall hos mig ha gjort dundersusen med Hornsärv, så jag ville bara tipsa om denna baneman för alger. Någon annan som har erfarenhet av det?

Japp och det funkar inte här algerna frodas ändå så jag kastade ut hornserven tillslut, den växte mej över huvudet men så gjorde även algerna.

Är nog snarare så att Hornsärven snor näringen för algerna, än att den bekämpar algerna :roll:

Ja det är det den påstås göra, men inte här hos mej:)

Jag är helt med på att den säkert inte är något universalmedel mot alger - men i mitt kar var det så tydligt att det blev skillnad med hornsärv. Varför vet jag inte. Tror inte att det enbart har att göra med att den snor näringen.

Kul att det funkade hos dej, men jag tror att de flesta snabbväxande flytväxter gör av med mycket näring som flytormbunken:)

Vattenväxter konkurrerar med algerna om näring och ljus, därför får man mindre alger om man har vattenväxter, det ska helst vara snabbväxande, invasiva arter.

Det vet jag Midde men det fungerar inte särskilt bra så jag tröttnade, nu har jag bara 1 flytväxt (art) i karen och har lyckats bli av med den jäkla andmaten i alla fall en gång för alla som är rena rama pesten:evilgrin:

Massa flytisar så blir växterna lidande nedanför med då de inte får det ljus de behöver, föresten har jag ju hornserv i mitt 16L hörnkar, det hjälper inte där heller och de 3 räkorna i burken matar jag aldrig dom lever på vad de hittar:)