Hjälp... Vad är detta för en räka?

Undrade vad det var för räka i logga-bilden…
Den är ju snygg… och vad kostar en sådan, och var kan man få tag på dem??? :wink:
[attachment=0:2fs742r1]Räka.jpg[/attachment:2fs742r1]

Tjena Hejsan:) RäkMackan på forumet har nog sådana:)
Det är en crystal black ! Men heter lättast KingKong multistripe kan TRO att dom ligger runt 150-300kr

Tackar för ett grymt snabbt svar, och dessutom med bra innehåll… :smiley:

En KingKong kostar nog tyvärr ett antal tusen. :slight_smile:
Fortfarande välldigt ovanliga.

Ojdå, det var ju lite mer…
Får isåfall ha en del mer kött på benen innan man får hem sådana… :cry:
Vill ju ha att de små liven skall ha det så bra som möjligt… :smiley:

Ja jo .Men du kan alltid köpa räckor med anlag till det och hoppas på det bästa:) hehe.
Men min uppfattning är att KingKong och redruby fortfarande är mer känsliga än vanliga cristals av någon konstig anledning!

Här har du bilder på dom flesta graderingar:)
artiklar/graderingsguiden-t1073.html

Jo precis de är fortfarande ovanliga och dyra, finns ju motsvarande för Crystal red. Som då kallas Red Ruby, den vinröda räkorna med härligt mörk röd och klar vit.
Sedan ytterliggare en variant är Blue Bolt som är en blå räka, som är den ovanligaste av crystals idagsläget.

Räkmackan har skrivit en jättebra artikel som du kan läsa.
Finns här under artiklar.

Ok, skall in o läsa… tycker att den svarta är klart snyggast… :wink:

Har varit inne o läst en del… mycket bra info det finns här… :!: :smiley:

Vill bara ha sådana räkor…
O funderade på att köra igång några kar så de kommer att få några fina hem…
Men så sa frugan att karen måste vara väl inkörda innan man sätter i räkor… minst 2mån… så det får då bli till senhösten… :cry: :cry: :cry:

Det stämmer inte:)

Det är bara lite si så där med olika åsikter…

Som tex min deep blue tiger är jag mycket rädd om.

Det karet startade jag en tisdag om jag inte minns fel…
Möblerade det som det skulle va slängde i massa snäckor och fiskar “guppies” och på fredagen tog jag ur fiskarna och behöll snäckorna där i för dom skulle endå vara där:).
Och slängde i räkorna…
Har inte förlorat något .
Så “inkört” det finns i min värld inget som heter så.

Testa värdena ha rätt temperatur. och i med lite fiskar några dagar bara.

Och jag lovar det är bra nog:)

Ok, det kan alltså gå med att presentera räkor för nytt kar lite tidigare… :thumbs:

Ja skulle i alla fall köra in karet med räkor och fisk i en månad innan jag slänger i sådana där guldklimpar :wink:

Man vill ju räkornas bästa… så kan de få så ideala förhållanden som möjligt är det nog bäst… :thumbs:
Ibland har man nog lite väl brått… :oops:

Ja man ska väl “skynda långsamt” som det heter! :smiley:
men på tal om den omtalade nitritspiken som ibland brukar infinna sig efter en månad i nyuppstartade kar så skulle jag nog vänta ett tag innan jag släppte i dessa räkor!

I med massa fiskar:) Det går bra efter en vecka:) hos mig.

Jag hade ca 10 fiskar och 5 snäckor matar mycket så dom bajsar mycket och kör runt ordentligt:).

Också lite mineralsten hade jag i. Och ett fint medel från ebi shop:)

Så 1 - 2 månader är bara överdrivet:) hos mig.

Såna dyra räkor skulle jag inte slänga i efter en vecka! Fasen 10 st är ju 10 000 kr!

Du gör absolut som du vill:) men en vecka ca med massa fisk kommer jag långt med:). i mitt vatten i alla fall.

Men sen kan jag ju rekommendera att du köper hem ett gäng vanliga CR eller CB och testkör med först några av dom billigare varianterna… Så att du har vanan inne innan du lägger massa pengar på kingkong:)

Jag själv har ju ett gäng white pearl i mitt “social” akvarie som jag skickar runt mellan karen som test piloter