Hjälp mej med råd tips förslag... e Nybörjare helt och behöver all hjälp jag kan få..

Ska starta ett gyppyhotell te räkodling. med möjligtvis några endlesrs enbart som fiskar. Förslag på växter inredning Räkor osv??? Vill ha lättskötta åh börja med. Har spanat på Blue pearl men fått höra att den gör sig snyggast på kort i färgen annars ganska blek. skulle gärna vilja köra 2 olika räkfärger/sorter. så snälla hjälp mej.

:thumbs: Hej Fru Jansson och välkommen hit. Det finns så många bra trådar som tar upp dina frågor så det är bara att surfa runt med forumets sökfunktion samt läsa i de olika forumkategorierna. Mina synpunket har du redan fått på Fb så nu får fler medlemmar tippsa:thumbs:

Som Sanna skriver så finns det massor av gamla( o inte så gamla) trådar där det mesta tagits upp.
Under Redbee-loggan finns räksorter o där kan du titta vilka fina räkor som finns.
Under artiklar finns korsningstabellen o där kan du kolla vilka du kan ha ihop o vilka som korsar sig.
Själv har jag betat mig igenom Körsbärsräkor , White Pearl (“vit” körsbär, mycket lättskött o aktiv här hemma korsar sig med Körsbärsräkor) Amano ( äter alger men föröker sig i saltvatten, en del större än de andra sorterna ) Crystal red o black ( vissa håller dessa ihop andra inte då de blandar sig) o Tigerräkor (finns i alla möjliga färger o ska vara rätt så lätta, korsar sig med crystal red o black)
Sen angående de blå räkor, så ska de sorteras (som många andra sorter) för att hålla färgen fin.
Plantor finns det hur många som helst av … o det är smaken ( ja det finns oxå olika svårighetsgrader (co2 gödning ljuse osv) på de olika plantorna ) Många har mossa i räkkaren. Finns massor olika fina. Sen lite rötter är ju snyggt o där kan man binda fast mossor.
Hoppas att du blir nöjd med allt.
Glöm inte att ha igång karet länge innan räkorna släpps ner.

3 körsbärshonor bär ej ägg längre. hur fanken kan jag se om jag har fått små räkor eller om mitt SVORDOMAR har sugit det i sig i guppyhotellet???

Du får sitta och spana de är väldigt små och svåra att få syn på, men ser man 1 så ser man flera, finns de där vilket jag tror så kommer du att se dem förr eller senare:)

Kom att tänka på en sak, du har väl hannar med i karet eller?

Inga fiskar äppelsnäckor å malaysisk sandsnäcka å körsbärsräckor. hanar å honor. gubben hitta 1 yngel idag. men nu e vi rädd för att dom fastnat i filter/utsug som inte sitter så bra på en guppytank :frowning: Hoppas på att fler har klarat sig…

Sätt en filterpatron på insuget så kan inte räklingarna sugas in, har du ingen bild på karet och filtret:)?

Nylonstrumpa går oxå bra…dock utan sköljmedel… som en nödlösning ett tag, det täpper rätt så snabbt så inte så kul i längden.
Töm filtret/pumpen innan, så du får väck räklingarna…