Hjälp med fotografering!

Har hållt på några timmar, trixat och fixat med inställningar hit och dit och har hittat en någorlunda inställning.

Men det är så krånligt för man lär ändra inställningarna hela tiden tycker jag när man ska ta på olika räkor.

Den skarpaste bilden jag fick är den här:

Jag lånade bara syrrans Nikon D40 för att testa lite, tog bilden med objektivet (AF-S NIKKOR 18-55mm) som följde med kameran.

Behöver hjälp med att veta vilka inställningar man ska för att få något sådär skarp och bra bild. Den bild jag bifogat hade jag nog mest tur med, fotade med samma inställning på fler räkor men blev lite oskarpt, suddigt eller något.

Hjälp tack! Ser ju så många som får bra bilder.

Har samma kamera och samma objektiv det går att få riktigt bra bilder på de förinställda lägena. Om du väljer blomman dvs macro sen håller du in avtryckaren lite så ser du i vilken ruta den kommer ha sitt fokus om det inte blir där du vill ha den så kan du flytta markeringen genom att trycka till höger eller vänster på den runda väljaren du har vid skärmen.
Sen är det viktigaste att du har riktigt bra ljus ovanifrån sätt gärna en extra lampa uppe på täckglaset.
MEN det viktigaste av allt är stadighet så har du inget stativ bygg upp ett med hjälp av böcker eller nått så du vet att kameran står still sen är det bara knäppa av :wink:

Träna, träna träna…

Kan säga att mina första räkbilder med min systemkamera inte var i närheten av den :wink:

Men nu, efter att ha tränat i ett halvår, blir bilderna så här:

Prova alla möjliga inställningar, med/utan blixt osv…

Mina bästa blir med blixt sen så ljusar jag upp dom i datorn :slight_smile:

Jag körde med manuell, och trixade hit och dit med ljus och ISO och allt vad det heter, begriper ingenting då jag inte använt den kamera jag bara lånat av syster. Vet ju inte vad alla olika inställningar betyder osv.

Dodat: vad kör du med för inställning? manuell eller kör du med makro som är förinställd och klar för närbilder?

hjääääälp

Jag kör med program Auto.

ett bra tips är även att inte försöka fota räkor som sitter långt in i karet :slight_smile:

Ja det har jag läst här på forumet att man inte ska. Man ska ha så lite vatten som möjligt mellan räkan och objektivet.

Men som Dodat skriver så auto eller macro(tulpanen) är bra inställningar för just räkor

ja det verkar funka, men när man kör med blixt av i macro-läget så är ju slutartiden sjukt seg och blir suddig bild

därför du ska ha ett stativ eller en hög med böcker som kameran stå på :wink:

Äh! inge böcker och skit :smiley: har tagit typ kring 100 bilder nu, och fann äntligen inställningar som funkade, det går säkert att finjustera lite.

Nu ska ni få se på ett lite bättre resultat iallafall:

Det är svårt. Jag har bara en kompaktkamera och tar ca 40 bilder på samma räka för att få 3-4 bra bilder.

Tog en bild idag med ett makro objektiv och blixt. Blixten placerades på täckglaset. Inget stativ behövdes då jag hade tillräcklig snabb slutartid. :smiley:

Ja inte är det då lätt inte. Mycket smuts, fingeravtryck eller annat på glaset som snor fokus lite också.

Nice bild!

Jag har problem och inte kan köra objektivet nära räkan, då blir de ju suddigt, krävs ett makro-objektiv för att komma riktigt nära och få mer djup och skärpa på räkan? När bilden är tagen och när jag zoomar in bilden för att se skärpan nära räkan så är de väldigt suddigt

jo med ett macro objektiv blir det hela en del lättare men fortfarande svårt snyggt kort Ribbit

Att putsa rutan innan fotografering är ett måste om man har barn annars märker man ganska snart att någon kollat på fiskarna/räkorna iaf här hemma;)

Ser ut som ett kakmonster i mitten av handen där :D.

Med ett 18-55mm objektiv måste du komma rätt nära räkan för att inte få med hela karet i bild. 18-55mm har en närgräns på 0.45meter. Kommer du närmare din räka kan inte objektivet fokusera och det blir tyvärr suddigt.

För den som inte har råd att löpa macroobjektiv så finns det macroringar, det är ringar utan lins som man monterar mellan kamerahuset och objektivet som gör att man kan ta 1:1 bilder samt minskar närgränsen, dvs kan fokusera på målet ännu närmare kameran. Närgränsen är mellan punkten man vill fokusera på och sensorn så ungefär i mitten på kamerahuset.

Ju högre siffra på bländaren du har desto mindre ljus släpper den in, men i gengäld får du ett större skärpedjup. Så exempelvis om du har bländare 1,4 så har du bara någon enstaka millimeters skärpedjup och kan således inte få hela räkan skarp, och det är dessutom mycket svårare att få skärpan exakt där man vill ha den.
ISO är ljuskänsligheten, ju lägre desto “renare” bilder (mindre brus) får du, men om du drar upp iso, så “ser” kameran mer detaljer i dåliga ljusförhållanden.

Så du vill ha så låg ISO du kan (100-200), så hög bländare du kan (gärna mellan 18-24) och så snabb slutartid du kan. För att lyckas med det måste du har rejält med ljus, ju mindre ljus du har desto mer måste du går ifrån “optimala” inställningar på kameran.

Ett annat tips jag har är att om du har lite svår att i sökaren se exakt vart focuspunkten är, knäpp 4-5 bilder på rad, använd manuellfocusering och vrid någon liten millimeter mellan varje bild, då har du mycket större chans att någon av bilderna är skarpa på rätt ställe. De flesta D-SLR kameror idag har en inställning så att de kan ta flera bilder på rad genom att du bara håller in avtryckaren.

Allting är förstås lättare med stativ också :slight_smile:

“För den som inte har råd att löpa macroobjektiv så finns det macroringar.”

Var kan jag köpa dessa…
Passar de alla sorters kamera?
Och behöver jag tänka på andra inställningar än de nu nämda ovan?

Mina heter "Kenko Extension tube och är ett sett om 3 st. en för 12 mm, en för 20 mm och en för 36 mm
här är en länk till en lite dyrare variant, du kanske kan titta runt och och hitta fler
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3396497

Jag köpte mina begagnade så jag har inte full koll på vart man bäst köper, men scandinavian photo är jättebra, bra utbud och bra priser.

Vad gäller inställningarna så finns det ju alltid mer att grotta ner sig i, beror på hur nördig du vill bli :smiley:
det jag skrev ovan anser jag är det viktigaste, en grej jag inte nämnde var vitbalansen. Man kan, som någon i en annan tråd om hur man fotograferar, ta reda på vilken färgtemperatur man har på ljuset och manuellt ställa in vit balansen. Det är nog det bästa sättet, men de flesta amatörfotografer (inklusive mig själv) har inte möjlighet (eller ork) att göra det. De flesta kameror har olika förinställda vitbalanser. Vad man kan göra är att ställa in allting som man vill ha (jag rekommenderar starkt att ha mer ljus än det vanliga, helst en eller två blixtar, men en golvlampa eller ficklampa eller vad som helst kan användas) och sedan ta en bild för varje vitbalans, kolla sedan igenom bilderna efter den du gillar bäst färgmässigt. använd den vitbalansen.

Allmänt tycker jag man får bättre bilder och mer kontroll på kvaliteén om man bara lär sig grunderna och sedan experimenterar. Man hittar ganska snart inställningar och stilar som man själv gillar.