Innan jag postar denna tråd så har jag försökt hittat så mycket info som möjligt här på forumet men inte riktigt funnit det jag sökt.
Det är så att jag är på jakt efter ett bra, billigt och räksäkert filter.
Just nu kör jag med Juwels original filter i ett juwel 110 liters, det tar ju en väldigt plats i karet och är inte speciellt räksäkert heller, räkorna vill gärna krypa in mellan springorna i den stora platslådan typ och sitta vid filtermattorna och mumsa i sig, men då är de ju kvar där hela tiden, man vill ju se räkorna i karet. Så jag tänkte ta bort hela stora platslådan som sitter fastsilikonad i ena hörnet och köra med nå mindre innerfilter.
Jag har sett på många bilder att folk kör med Aquael Turbo Innerfilter, är det räksäkert? vad ska man ha för storlek? Det finns ju modell som heter 350 och 650 har jag sett.
Duger det att bara köra med ett sånt innerfilter? ytterfilter är väl det bästa men nå sånt vill jag inte kosta på för jag har en heltäckande ramp så det blir svårt.
Om ni vill se bilder på filtret som sitter där nu så finns det bilder i min profil.
Har du ett Juwelkar så kan du ju sprätta bort det där orginalfiltret lätt med en tunn kniv, det där filtret tycker jag är helt värdelöst, jag har 3 st Juwelkar. Det går visst att ha ett ytterfilter till dessa kar för det är bara att låta slangarna gå in i ett av hålen i bak på karet, men jag tycker inte att ytterfiltren är så räksäkra pga av silen. Du kan använda något av Aquaels innerfilter utan problem, jag har deras Fan mini i de små karen har bara tagit bort ytterhylsan, filterpatronen sitter kvar utan den, men i de 3 Juwelkaren har jag Fluval U4 i de 2 250L och U2 i mit 110L och det fungerar bra, har inte hittat några räklingar i de filtrena:D!!
Vet inte om detta var något svar på din fråga, men det är hur jag löst det i mina kar:D!!
Skulle nog satsa på det större om jag skulle köpa en av dessa till det karet, tror inte det mindre räcker till ett 110L kar:D!!
Fan 2 har bättre cirkulation för ditt kar och det blir lika räksäkert utan ytterhylsan plus till ett billigare pris, så skulle jag köpa ett filter så skulle det bli det i stället, men det är vad jag föredrar:
Ja det är klart att du föredrar de filtret eftersom du har de Men de har funkat bra för dig och så? haft de länge osv?
Och så är man ju sugen på de där turbo 650 eftersom man sett många bilder på akvarium som har såna, så verkar ju inte så dåligt de filtret heller som de verkar eftersom många har
Nej det är inget dåligt filter, men det är dimesionerat för mindre burkar inte 110L, så jag är osäker på att det räcker till 110L skulle tro att det kan gå till upp till 50L eller så. Jag skulle nog inte köpa det om jag inte har något mindre kar att använda det till också, för annars har man ju betalat för ett filter i onödan, jag går efter kapasiteten när jag köper filter till mina kar:D!!
Är det en gädda du håller på din bild, dom är väldigt goda?
Tror dom håller på att förbjuda fiske med catch and release världen över för det är väldigt mycket fisk som släpps tillbaks skadade i vattnet, en del är till och med svårt skadade:(!!
Men det är gott med fisk:D!!
Jag vet bara att det filter du tänker på inte är gjort för 110L, så ska du ha ett sådant i karet så får du nog ha 2 av dem för filtret är för litet tyvärr:D!!
Var ju för sjutton leveranstid på 5-14 dagar, nästan så det är värt att handla från guldfisken som verkar mer seriöst, står mer man behöver veta i köpvillkoren som fraktkostnad, leveranstid osv.