Har ett Nanokar på ca 8 liter. Till detta har jag ett hang-on filter som heter “Red Sea nano-filter”. Jag har ett antal gula körsbär och ett gäng crystal red i karet. Körsbärshonorna har haft rom vid ett flertal tillfällen. Ibland lyckas jag se ett par små räklingar men efter ett par dagar så ser jag inte dem längre (de är ju dock duktiga på att gömma sig).
Jag misstänker kanske att de sugs in i filtret. Är det någon som har bra tips på hur jag säkrar ett sånt här filter för de små livens skull? Jag testade med en nylonstrumpa men det gick ett par timmar sen gick pumpen trögare och trögare trots max effekt, så då avbröt jag försöket.
Ett gäng crystals, och gula räkor tillsammans i 8 liter?
Jag skulle vilja se en bild på det! Jag har 10 körsbär i mitt 10 liters och tycker att de trängs >.<
Vad man nästan alltid kan göra är att använda filtervadd av något slag och sätta vid insuget. Frågan är bara hur
I ditt fall hade jag nog bara kört på en nylonstrump-bit över insuget med ett gummiband.
Fluval, Hagen har ett som passar bra till orginal hang-on filtret för Edgekaret altså Aqua Clear 20.
Det sitter på insuget och är garanterat räkyngelsäkert.
Köpte ett till idag i Västerås på Djurmagasinet Erikslund, det är lite mindre och passar i trånga utrymmen och är en populär plats för räkorna att beta på. Runt och hål i en änden, bara att trä på insugsröret.
Kolla video på denna pump precis och det borde gå utmärkt. Ser ut att vara samma storlek som både Coccon och Eheims. Så nu har du tre märken att välja på. Annars så kan du klippa till ett själv om du har matta hemma. Går att fästa med stripes om du behöver en akut men fungerande lösning. Nylonstrumpa är hopplöst.