Hej
Jag fick för mig att prova att hålla körsbärsräkor igen och köpte denna gång från en privatperson istället från butik. Fick hem dem i början/mitten av oktober och förlorade tre första 2-3 dagarna men sedan inga. Fram till tre-fyra veckor sedan så har dom tycks trivas och det kom räklingar under den tiden men nu dör de en efter en. Först börja det med att stora vuxna dog nu är det både stora och små som jag hittar döda var varannan dag. Har matat sparsamt hela tiden och inte mycket. De har stor tuss java mossa i karet och två andra växter och jag lägger regelbundet löv i till dem. Engels sjösten halva botten resten fin sand(vit). Akvariet har varit igång typ 5 månader med dvärgrasbora som invånare innan räkorna kom. Har kollat vattnet och ph har legat på samma nivå, samt nitrat och kh. Har inte lagt i något nytt förutom keramiska ringar i filtret. Har gjort små vattenbyten en gång i veckan hela tiden. Det jag märkt på räkor innan de dött är att det blivit som vit rand bakom huvud och rygg på några. Uppskattar om någon kan hjälpa mig att finna problemet/lösning. Är inne på att skaffa ett nytt akvarium och flytta över de som är kvar som inte är många snart.
Det är alltid svårt att ange en exakt orsak till räkdöd men räkor är känsliga och svängningar i vattenvärden under dygnet kan påverka. Andra orsaker är förgiftning av gammal mat, avföring och ruttnande växter som förbrukar mycket syre. Nyinsatta växter kan ha behandlats med antialgmedel som är dödande. Håll upp med matningen en vecka helt och hållet då räkorna alltid hittar naturlig mat i karet. Och kolla vattenvärden men aldrig med stickor då de inte är pålitliga. Inte för stora vattenbyten om det inte ligger räkor på rygg på botten, annars 10 varje vecka under en månads tid. Den vita rand eller markering på nacken är ett tecken på att räkan ska ömsa skal snart och är helt normalt. Är det vita partier för övrigt är det parasitangrepp som måste behandlas. Lycka till!
Vad har du för pH och kh?
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Kollade nu ph och den låg på 7,8(ph penna). Kh 9(dropptest). De tidigare gångerna har ph alltid legat på 7.5 eller 7,6 och kh 7 ibland 8. Jag har de senaste 2 veckorna lagt mat var 3 dag som de ätit upp inom timme. Okej då ska jag inte mata dem en vecka. Växter som är i är egna från ett annat kar fast mossan köpte jag strax efter att jag fick räkorna.
köp gärna också catappalöv och ha i karet (1 åt gången). Det är bra mat för dem och de får i sig viktiga ämnen i det förmultnade lövet
“White band of death” orsakas enligt min uppfattning oftast av någon av dessa tre orsaker, dessa kan ju sedan ha flera orsaker, men jag tror ni vet hur jag tänker.
- Räkorna växer för fort, fortare än skalet (skalen) och det “spricker”, som chefens byxor när han skulle sätta julgranen i julgransfoten…
Orsakas av, enligt mig, för mycket protein i maten eller av för varmt vatten (mellan 18-22 är helt tillräckligt), båda gör att räkorna växer fort.
- GH, för högt GH, så blir skalet för hårt och räkan kan inte ömsa eller om det är för lågt GH blir skalet mjukt, “geleigt” och fastnar och räkan kan inte ömsa.
Tänk dig att du blandar trälim och vatten, 50/50 och smörjer in kläderna med det, vänta sedan tills det har torkat helt och försök ta av dig kläderna, för högt GH. Åt andra hållet, för lågt GH, så för vi nog tänka våtdräkt, inte det enklaste att få av sig på ett snyggt och smidigt sätt.
Under själva ömsningen är räkorna väldigt känsliga, mot bakterier och andra räkor.
- Mineral brist, framför allt, hjälp mig nu, men jag kommer inte ihåg om det är magnesium eller kalcium som saknas, har för mig att det var magnesium.
Här har jag själv varit nere och trampat runt, får kramp i benen på nätterna om jag inte får i mig extra magnesium varje dag, men nu var det räkorna vi skulle prata om, sorry.
Både magnesium och kalcium behövs för att bilda det nya skalet, om inte mitt minne sviker mig så har det med att det går åt en massa mineraler vid själva ömsningen det yttre skalet blir hårdare och tjockare tills det spricker och “lossnar” (tänk dig en sårskorpa) under det yttre skalet bildas ett mjukt inre skal som ska ge ett skydd under dom första timmarna/dagarna efter att det yttre har lossnat. Efter tid så hårdnar det nya f.d. inre skalet och till det behövs det massor med magnesium och kalcium.
[u]Här finns det lite information att få om hur det fungerar[/u] värt att läsa.
När jag har haft problem med ömsningen (inte jag, jag alltså) så brukar jag använda dessa två mineral produkter för att boosta magnesium och kalcium nivåerna,
Dennerle Shrimp King Mineral [u]Länk[/u]
Dennerle Nano Crusta Fit [u]Länk[/u]
Lycka till,
Mårten
Tack för dina tre beskrivningar av möjliga orsaker. Och de jämförelser du ger , chefens byxor :lol: .
Har ingen värmare i då jag har det rätt varmt inne så karet ligger runt 20-24. Har även använt JBL nano crusta enligt anvisningar och en gång i vecka matat med AT White-Sticka från Aqua tropika som ska vara kalcium och mineraler i, bra för skalömsning bland annat. Var iväg och skaffa gh test och kollade vattnet och fick det till 11. okej, dåligt? Tror jag inte nämnt att jag har de där oranga mineralkulor (minns inte namnet) i akvariet också.
Janne jag har från start haft catappalöv i akvariet och med jämna mellan rum bytt.
I princip är jag emot tillsatser var sig det är kulor, flytande eller annat än naturliga. Catappa är bra men inte för mycket då förruttnelsen kräver mycket syre. Men viktigast är att du får ordning på dina vattenvärden som är A & O i all framgång!