Hej på er,
mina Neocaridina-mixar och mina crystal red i samma kar har blivit lurviga. Framför allt är det Neocaridina-räkorna som ser helt lurviga ut på “rostrum/spröt/panna/huvud” och benen (översta leden, närmast kroppen). Även några crystal red har lite ludd på huvudet, men inte alls lika mycket som Neocaridina (det kanske syns bättre på de sistnämnda då de är svarta/mörkblåa?)
Jag märkte luddigheten 29e/30e december. De ser ut att må bra i övrigt, går runt/äter -kort sagt beter sig som de brukar göra. Och inga har dött hittills, vad jag kan se.
Vad tror ni att detta beror på? Jag har sökt på nätet och hittat:
Vorticella sp.- mögel/svampinfektion. Tycker det verkar mest troligt. Fint vitt ludd.
Scutariella japonica - om det är små parasit-bebisar isåfall, för det som mina räkor har verkar inte alls lika grova som maskarna jag sett på bilder. Det vita rör inte heller på sig/viftar inte, så som maskarna verkar göra. Dessutom har jag inte köpt något nytt till akvariet: inga nya växter/räkor/inredning. Nytt bottensubstrat iof, men det byttes till samma sort som jag har i mina andra kar och där har inte räkorna blivit luddiga.
Skal som “gått sönder” - jag hittade detta på denna turkiska (?) sida Karidesdeki Sorun och med hjälp av google translate så verkar detta ha drabbat vissa vid för plötsliga förändringar (och i ev samband med mineralbrist) men att det går över vid nästa eller nästnästa skalömsning.
Jag är medveten om att räkorna stressats och ev kylts ned, då jag och mina fyra 30L akvarium flyttade den 20 december.
Från varje akvarium förde jag över 20L vatten till dunkar, flyttade sedan karen med räkor, växter, bottensubstrat och ca 2cm vatten. Det tog inte mer än 20min att flytta akvarierna från gamla till nya huset.
Några timmar senare hällde jag tillbaka allt vatten/akvarium från deras respektive dunkar.
Alla räkor verkar okej, lite stressade men ändå.
Sen var jag lite otålig så den 25 december bytte jag dessutom bottensubstrat i 2 av karen, från sand till soil. Räkorba i det andra karet där substratet också byttes ser inte konstiga ut. (Crystal black och röda Neocaridina).
Så kontentan är väl massor stress och det är ju känt att stress bryter ned immunförsvaret hos många organismer.
Frågan är: vad ska jag göra?
Låta dem gå och se om det blir bätte efter skalömsningar -eftersom de inte verkar slöa/inaktiva? Behandla dem? Men med vad? Jag vet inte heller om jag ska behandla hela karet (har precis fått några crystal red yngel efter MYCKET om och men -som jag skrivit om i andra trådar) eller ska jag punktbehandla de drabbade individerna? Måste jag behandla alla (lätt att missa små/några) eller bara de värsta?
Bilderna är dåliga, men kanske kan vara till ngn hjälp.
Tack på förhand.
/J