Hjälp! Luddiga Neocaridina/Caridina?!

Hej på er,

mina Neocaridina-mixar och mina crystal red i samma kar har blivit lurviga. Framför allt är det Neocaridina-räkorna som ser helt lurviga ut på “rostrum/spröt/panna/huvud” och benen (översta leden, närmast kroppen). Även några crystal red har lite ludd på huvudet, men inte alls lika mycket som Neocaridina (det kanske syns bättre på de sistnämnda då de är svarta/mörkblåa?)

Jag märkte luddigheten 29e/30e december. De ser ut att må bra i övrigt, går runt/äter -kort sagt beter sig som de brukar göra. Och inga har dött hittills, vad jag kan se.

Vad tror ni att detta beror på? Jag har sökt på nätet och hittat:
Vorticella sp.- mögel/svampinfektion. Tycker det verkar mest troligt. Fint vitt ludd.

Scutariella japonica - om det är små parasit-bebisar isåfall, för det som mina räkor har verkar inte alls lika grova som maskarna jag sett på bilder. Det vita rör inte heller på sig/viftar inte, så som maskarna verkar göra. Dessutom har jag inte köpt något nytt till akvariet: inga nya växter/räkor/inredning. Nytt bottensubstrat iof, men det byttes till samma sort som jag har i mina andra kar och där har inte räkorna blivit luddiga.

Skal som “gått sönder” - jag hittade detta på denna turkiska (?) sida Karidesdeki Sorun och med hjälp av google translate så verkar detta ha drabbat vissa vid för plötsliga förändringar (och i ev samband med mineralbrist) men att det går över vid nästa eller nästnästa skalömsning.

Jag är medveten om att räkorna stressats och ev kylts ned, då jag och mina fyra 30L akvarium flyttade den 20 december.
Från varje akvarium förde jag över 20L vatten till dunkar, flyttade sedan karen med räkor, växter, bottensubstrat och ca 2cm vatten. Det tog inte mer än 20min att flytta akvarierna från gamla till nya huset.

Några timmar senare hällde jag tillbaka allt vatten/akvarium från deras respektive dunkar.
Alla räkor verkar okej, lite stressade men ändå.

Sen var jag lite otålig så den 25 december bytte jag dessutom bottensubstrat i 2 av karen, från sand till soil. Räkorba i det andra karet där substratet också byttes ser inte konstiga ut. (Crystal black och röda Neocaridina).

Så kontentan är väl massor stress och det är ju känt att stress bryter ned immunförsvaret hos många organismer.
Frågan är: vad ska jag göra?

Låta dem gå och se om det blir bätte efter skalömsningar -eftersom de inte verkar slöa/inaktiva? Behandla dem? Men med vad? Jag vet inte heller om jag ska behandla hela karet (har precis fått några crystal red yngel efter MYCKET om och men -som jag skrivit om i andra trådar) eller ska jag punktbehandla de drabbade individerna? Måste jag behandla alla (lätt att missa små/några) eller bara de värsta?

Bilderna är dåliga, men kanske kan vara till ngn hjälp.

Tack på förhand.
/J

Soil är ingen hitt till Neocaridinorna faktiskt då Ph hamnar på för låg nivå för dem, det är väldigt få räkor som behöver lågt Ph, så det kan vara en kombination av soil och att de kanske blev lite nedkylda vid flytten.

Tack för rådet Peckoltia! (Det blir suboptimalt för både sorterna, eftersom de går i samma kar.)
Det är dock begagnad soil som redan varit i akvarium 1år och om det inte var tillräckligt för att lakas ur så har jag dessutom [hällt kokande vatten över, låtit stå 1dygn, rört om, hällt ur] x3.

Dessutom är mina CR också lite luddiga, vilket inte förklaras av enbart soilen.

Det ser ut som svampangrepp i alla fall tycker jag något är deffentivt fel.

Hej!

Jag haft det där på en neocaridina en gång. Jag flyttade den till en hink som jag syresatte samt hade i nån växt samt bytte lite vatten varje dag tills den skalömsade och då försvann det. Den hade också varit med om en flytt och olika vattenvärden.

Nu har du så många så jag skulle flytta de drabbade till en egen behållare. Bytt lite vatten varje dag kanske stoppa i några mandelblad och ev salta upp vattnet med jodfritt salt, typ 1dl per 100l vatten. Jag vet folk som saltat till neos utan dödsfall. Kanske först testa med bara 1 räka i det uppsaltade vattnet för säkerhetsskull i några dar och se hur den klarar det.

Sedan invänta skalömsning och se hur det går.

Att hålla odla neo i lägre pH fungerar bra, hur bra håller jag på att testa just nu. Det är i alla fall inte det som är orsaken.

Hälsningar
Daniel

Hej Daniel!
Tack för svar.

Jag testade imorse att blanda jodfritt salt med vatten ur karet och släppte ned två Neos.
Efter 4h levde de fortfarande, så då slängde jag ned alla större Neos samt de små Neos som jag såg svamp på. (svårt att se på de minsta om de samtidigt är dåligt färgade). Även en av de värre angripna CR åkte ned i saltbadet.

Alla lever och är aktiva. En har bytt skal och jag slängde skalet (ofräscht att låta dem äta på det när det är svampangripet). Problemet är att jag inte ser vilken av dem som bytt skal -de är så många. Vågar man låta nyömsade räkor gå kvar i saltbadet tills fler har ömsat eller riskerar de att drabbas igen tro? Det är stressande att ömsa skal men det betyder inte nödvändigtvis att de blir så stressade att de får svamp igen, typ som att man inte alltid blir förkyld bara för att man äter/sover/dricker dåligt samtidigt som man vistas bland dunderförkylda människor.

Samma med de CR som går kvar i vanliga akvariet och som har LITE svamp, det behöver inte smitta till de andra eller hur? Tänkte byta lite vatten varje dag även där och ta bort alla ömsade skal.

Följdfråga: Det vatten som jag byter lite varje dag i burken med saltbehandling, bör det också vara salt eller räcker det med nytt vatten, typ från kranen eller från gamla akvariet?

Jag har inte själv gjort saltbad till räkor. Till fisk underlättar man för den att återhämta sig pga den inte behöver lägga lika mkt energi på att upprätthålla salthalten i sin kropp.

Vet någon om samma gäller för räkor?

Jag skulle nog försöka flytta de räkor som skalömsar. Men om det är svårt kanske du ska låta ett flertal skalömsa sedan håva upp dem till nån behållare som gör det lätt att se och flytta de som ej är angripna. Angående hur mycket och länge saltbehandlingen ska pågå vet jag inte. Jag tänkte salt mandelblad då det i alla fall har en antibakteriell funktion plus ev. undelätta osmotiskttryck hos räkorna(om de fungerar som fiskar i det avseendet)

Hälsningar
Daniel

Tack för förslagen Daniel, resten av resan får jag göra på egen hand :slight_smile:

Återkommer med uppdateringar i tråden hur jag går till väga, kanske kan vara till hjälp för någon i framtiden.

Det låter bra och precis vad bra forum är till för.:slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Dag 1:
Saltburk: samma konc som Daniel föreslog, 1dl salt/100L vatten. Slängde först i två Neos, när de överlevt i 4h slängde jag så många Neos som jag lyckades/orkade fånga, som man kunde se svamp på. Även en CR fick saltbehandling.
Räkburk: Kvar finns friska räkor samt några CR och Neo med lite svampangrepp. Bytte 1/3 vatten (mina räkor är vana vid detta en gång i veckan -sedan feb 2013).

Dag 2:
Saltburk: blandade till salt i vatten från räkburken, bytte hälften. En räka ömsat och återförd till räkburken. Slängde i 5 CR till för saltbehandling.
Räkburk: Bytte 1/15 (2L). (En ömsning öven här).

Dag 3:
Saltburk: blandade till salt i vatten från räkburken, bytte 1/4. Inga ömsningar, den största CR död.
Räkburk: Bytte 1/15 (2L). Inga ömsningar.

Dag 4:
Saltburk: vattenbyte som dag 3. Två stora Neos tillbaka i räkburken (en ömsad och en med ytterst lite/ingen svamp?) + två små Neos (som måste ha ömsat för ingen svamp kvar, var mycket på dem innan. En död.
Räkburk: Bytte 1/15. Några enstaka små Neos har lite svamp, hoppas vattenbytena triggar skalbyte, för de är svåra att fånga allihop/små och skulle iaf vara svårt att se i saltburken om de ömsat eller ej.

Okey intressant med uppdateringarna.

Kanske ska börja byta med rent sötvatten eller testa en behållare med salt och en utan.

Har alla som skalömsat har blivit kvitt det?

Hälsningar
Daniel

Hur går det med räkorna?

Det har varit mycket senaste dagarna.
Bytt vatten i båda burkarna varannan dag.
Saltvatten i saltburken (50% vattenbyte) och kranvatten i räkburken (10% vattenbyte).

De som ömsat var helt svampfria när de åkte tillbaka i räkkaret.
Har dock sett flera rejält svampangripna i räkkaret och vet inte om fler insjuknat eller om det var dem jag missat som blivit värre. När de är så många (varav många små, mindre än 1cm) så är det svårt att se om det är räkor som återinsjuknat, om det är samma räka som blivit värre eller en helt annan räka.

Inga nya ömsningar vad jag kan se. Är ganska trött på det hela nu :frowning:
Idag köpte jag iaf mandelblad, men hur får man dem att sjunka?

Funderar på att bara hälla tillbaka alla, de verkar bli mer stressade av att sitta i saltkaret än av svampinfektionen i sig. Även rejält ludna är de i räkkaret aktiva, går runt och äter medan de i saltkaret mest sitter stilla. Frågan är om man inte bara ska låta dem vara? Så småning om lär de ju ömsa, en efter en och så länge inte de “friska” räkorna blir stressade så lär de inte insjukna, eller? Alla som sitter i ett flygplan med en förkyld passagerare kliver ju inte av planet förkylda…?!

Ber om ursäkt för att jag inte uppdaterat och för att jag blivit missmodig så fort, men motgången känns ganska jobbig nu när jag är trött.

Är du säker på att det inte är mask? Många trådar på nätet som handlar om klockdjur (vorticella) innehåller bilder som ser ut precis som scutariellainfektion. Dina bilder är en smula svårtolkade :wink:

Kolla om du har sådana här vita prickar på insidan av skalet vid gälarna:

http://www.crustahunter.com/saugwurmer-kiemenwurmer/

Maskarna försvinner när räkan ömsar skal, men sen smittas den igen av maskar i de lösa skalen. Saltdopp (alltså typ någon minut i saltlösning) skall funka, det stressar väl masken så den släpper (JenL har skrivit en instruktion någonstans här på redbee), men själv har jag bara utrotat allihop på en gång i huvudakvariet med två doser Axilur… :evilgrin:

Jupp, definitivt inte mask eller klockdjur. Svamp var det. Ytligt angrepp, räkorna verkade må bra i övrigt, inga dog pga svampen (men två dog av att flyttas till saltvatten, vet inte om det var salthalten i sig eller för att karantänskaret inte var lika ingånget) och efter ömsning försvann det.

Avslutar tråden nu med en sammanfattning:

Saltet hjälpte nog trots allt. Svampen försvann inte av saltet i sig, men hindrades att växa ytterligare.
Både Neocaridina (körsbärs-släktet) och Caridina (CR) klarar så höga halter som 0.1volym% salt. Dvs 1dl salt till 100L vatten, tänk på att använda jodfri salt om du använder hushållssalt.

Vattenbyte varje dag eller varannan dag gav knappt resultat, oavsett byte med nytt saltvatten eller vatten från ursprungskaret.
Det man behöver göra är att trigga skalömsning. Därför var det bättre att låta räkorna gå i saltvattnet i en vecka och därefter byta så mycket som hälften av vattnet (med vatten från ursprungskaret).

För att vara på den säkra sidan att de nyömsade räkorna inte återsmittas så rekommenderar jag att flytta tillbaka dem och ta bort alla ömsade skal. När nyömsade räkor flyttat tillbaka till ursprungskaret så kan man tillsätta nytt salt till karet med de räkor som fortfarande är infekterade.

Sannolikheten att fler smittas om en har svamp, är större om räkorna precis stressats (som tex vid min flytt i slutet av december). Därför är det bäst att behandla enstaka sjuka räkor så fort man ser dem, även om det inte är säkert att fler insjuknar.

Samtidigt så var inte svampinfektionen livshotande även om den säkert har en negativ inverkan på räkornas livskvalité, men man får väga det mot att det även är ett stressmoment att flyttas till ett nytt kar (som kanske inte är så väl ingånget). Två CR dog i saltkaret och de två hade ytterst lite svamp på sig så de kanske hade repat sig från infektionen om jag låtit dem vara.

Slutligen, detta är mina erfarenheter, det betyder inte att det är den enda och absoluta sanningen. Hoppas ni (eller snarare era räkor) slipper råka ut för detta.

Tack för bra input

Det var bra skrivet och förklarat:thumbs: