Hjälp en nybörjare

Jag behöver hjälp med några svar, jag köpte 20st malaysiska sandsnäckor - som levererades i veckan - jag har en kompis som har dessa och tipsade om dem. Hans syns ALDRIG till utan är nedgrävda i sanden (som det låter sandsnäckor) men hans ser inte ut som de jag fick,hans är mera spetsiga i skalet. så nu ber jag er om hjälp:
Fråga 1: Är detta Malaysiska sandsnäckor eller vad är det?
Fråga 2: OM det är Malaysiska sandsnäckor värför är de inte i sanden utan i stor sett alla sitter på rötter, stenar, växter eller glaset.

Det är sandsnäckor du har och det finns några olika färger, denna är en , sen finns det brun och svart med, jag har en annan sandsnäcka som är knubbig och kompakt i skalet med här som har en brungrön färg.
Snäckan på bilden har fått eroderingsskador på skalet, där av den saknade spetsen, har de för lite calsium/kalk i karet så blir det så, detta gäller alla snäckor.

Kolla med din kompis om inte hans kommer fram när han matar? Det gör mina i alla fall :wink:

Hej
Det är jag som är kompisen, matar väldigt sparsamt. Ända gången jag ser mina sandsnäckor är vid omplantering av växter! Kan se några stycken då man röjer runt lite i sanden.

// Patrik

släng i en kokt broccoli ska du se vilken fart det blir på dom! :slight_smile:

Går bra med en halv brysselkål med för det är också populärt både hos snäckor, räkor och malar:D

Når jeg fikk mine sandsnegler fra butikk,så kravla dem rundt på glasset og overalt en god stund. Var sultne og lette etter mat/ alger tydeligvis. Etter en stund holdt dem seg i sanden,men er stadig på overflaten når det er mat i sikte :slight_smile:

Måste prova att slänga i lite grönsaker så man får se hur många snäckor det finns i karet!

Dom är nog fler än du tror om du haft dem ett tag:D