Hellu! Jag är en nybörjare inom räkor :-)

Hej på er alla!
Jag heter Majken men både här och på många andra ställen (bland annat zoopet) går jag under nicket Maya eller MayaS1972.
Jag är 40 år och jag och min man har haft sötvattensakvarium under ganska många år. Som mest hade vi 5 kar igång i olika storlekar men i nuläget har vi bara två stycken igång. Ett på 100L och ett SA-kar på 250L.

Har nu blivit vilt fascinerad av räkor och försöker nu läsa in mig på ämnet för att starta upp en räkskål/vas.
Jag skulle väldigt gärna ha en liten skål/vas utan någon som helst teknik, alltså ingen pump utan bara en lampa. Tar gärna emot tips och råd om detta då jag är helt, helt ny inom detta område. En annan sak jag funderar på är vilka växter som är lätta och små som man kan ha i en skål/vas på 10-20 liter. Hur många/få räkor bör man ha i en så pass liten balja? Vilken räka passar bäst till detta ändamål?

/M.

Hej och varmt välkommen till oss, du kommer att få all hjälp du behöver här:thumbs:

Hej och välkommen hit Majken :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tack så mycket!

Hoppas att jag inte låter tjatig men skulle uppskatta om jag kunde få svar på mina frågor ovan :slight_smile:

Finns ju aqauels, cocoon akvarium och sen finns ikeas vaser som är populära att använda.
Mossa är den finaste växten man kan ha i ett akvarium, använder själv christmas och taiwanmossa i alla mina akvarium.
15-20st räkor i akvariumet vore bra att starta upp med
Jag hade white pearl som första räka, väldigt snygga och enkla att odla på. Lycka till och gott nytt år :thumbs:

Hej och välkommen!

shoooo välkommen :wink:

15-20 räkor i 10-20L kar?, det är för många redan från början.

Har idag flera 20liters akvarium med det antalet räkor

Personligen så räknar jag med minst 1 L per räka om det är småräkor på 2-3 cm.
Det är nog absolut maxgräns för mej, för sen kommer ju dom att få räklingar och snart har du kanske hundra!:smiley:

Thaifighter