Hellu! Jag är en nybörjare inom räkor :-)

Hej på er alla!
Jag heter Majken men både här och på många andra ställen (bland annat zoopet) går jag under nicket Maya eller MayaS1972.
Jag är 40 år och jag och min man har haft sötvattensakvarium under ganska många år. Som mest hade vi 5 kar igång i olika storlekar men i nuläget har vi bara två stycken igång. Ett på 100L och ett SA-kar på 250L.

Har nu blivit vilt fascinerad av räkor och försöker nu läsa in mig på ämnet för att starta upp en räkskål/vas.
Jag skulle väldigt gärna ha en liten skål/vas utan någon som helst teknik, alltså ingen pump utan bara en lampa. Tar gärna emot tips och råd om detta då jag är helt, helt ny inom detta område. En annan sak jag funderar på är vilka växter som är lätta och små som man kan ha i en skål/vas på 10-20 liter. Hur många/få räkor bör man ha i en så pass liten balja? Vilken räka passar bäst till detta ändamål?

/M.

Hej och varmt välkommen till oss, du kommer att få all hjälp du behöver här:thumbs:

Hej och välkommen hit Majken :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tack så mycket!

Hoppas att jag inte låter tjatig men skulle uppskatta om jag kunde få svar på mina frågor ovan :slight_smile:

Finns ju aqauels, cocoon akvarium och sen finns ikeas vaser som är populära att använda.
Mossa är den finaste växten man kan ha i ett akvarium, använder själv christmas och taiwanmossa i alla mina akvarium.
15-20st räkor i akvariumet vore bra att starta upp med
Jag hade white pearl som första räka, väldigt snygga och enkla att odla på. Lycka till och gott nytt år :thumbs:

Hej och välkommen!

shoooo välkommen :wink:

15-20 räkor i 10-20L kar?, det är för många redan från början.

Har idag flera 20liters akvarium med det antalet räkor

Personligen så räknar jag med minst 1 L per räka om det är småräkor på 2-3 cm.
Det är nog absolut maxgräns för mej, för sen kommer ju dom att få räklingar och snart har du kanske hundra!:smiley:

Thaifighter

På vilket sätt, sköter du dina vattenbyten så är det inga problem

Det lär bli väldigt fort överbefolkat i ett så litet kar, man får ju räkna med att det blir tillökning med.

Välkommen till Sveriges vänligaste räkforum. Bara att fråga på. :slight_smile:

Välkommen till räkträsket! :wink:

Funderar på att använda den här skålen till räkorna och den rymmer 9 liter vatten som tom.
Tror ni att det räcker eller blir det för litet?

Välkommen Maya :)och jag kan rekomendera Eheims kuber på 35L eller två storlekar mindre.:thumbs:
Bra ljus och filtrering får du, men köp inte för litet kar för man växer snart ur sitt första och det gör innevånarna också!

Tack för tipset men jag skulle gärna vilja använda kupan ovan om det är möjligt… även om jag växer ur den så vill jag ändå börja med den om det går.

Visst går det, men ju mindre volym desto snabbare sker förändringar så du måste kanske göra fler vattenbyten för att hålla en bra nivå. 9 liter som tom, sen försvinner nån liter pga av bottensubstrat och inredning. Bara det inte är för många invånare och du håller matningen på ett minimum samt har koll på vattenvärdena så lär det säkert gå bra. Om du nu bara vill prova på att ha räkor, i det längre loppet så är det bättre med ett riktigt kar med större volym och pump till. Håll dig till de enklaste räksorterna.

Maya, jag tycker med du kan testa men stoppa bara ner några få och köp några lätta räkor att testa med och om det får plats under sanden så använd ett bottenfilter till guldfiskskål i botten och en luftpump till den då du annars kommer att få problem med posten:)

Välkommen hit.
Antal räkor är ju lite vad man har tänkt att lägga för jobb.
I och med att du redan har kar så undvikar du ju de flesta misstagen (starta men kranvatten, nytt filter osv… du har ju akvareivatten o möjlighet till att få ett igångkört filter…DOCK gör inte det om du använder gödning… räkorna är inte så förtjusta i det… samma med nya växter kan vara mycket gödning, inte lämpligt…)
Finns hur mycket som helst att läsa…
Jag läste massor de första veckorna jag var med, men det är jag det… hade faktisk läst varenda tråd… men nu är det ju så mycket mera… händer ju mycket på nått år, ja månader…
Må gott mvh Pia.L