Hej

Tänkte bara presentera mig eftersom jag är ny både i detta forum som med räkor.
Jag kallas för Pelle och är rätt ny med allt som har med akvarium att göra. Så har varit inne och läst lite här tidigare för att lära mig lite innan jag skaffade Körsbärsräkor som är den enda sorts räkor jag har.
Började med att skaffa ett akvarium med fiskar tillsammans med min fru. Eftersom jag läste att räkor hjälpte till att hålla fint i akvariet och är bra “städare” så verkade det vara en bra ide att skaffa några. Så på den vägen är det.
I övrigt finns inte så mycket att säga. Jobbar allt för mycket och den lilla tid som finns kvar vill jag spendera med min familj och göra olika saker. T ex besöka olika museer eller bara ta en promenad på stan tillsammans och titta lite.
Vet inte riktigt vad mer jag ska säga, så avslutar här.
Hoppas alla har en trevlig kväll.

Hej!

Välkommen till oss!
Här är mycket intressant att hitta i gamla trådar, tyvärr är här inte mycket liv just nu då de flesta tycks hålla till på FB. Vi är dock en liten skara som kikar in här då och då.

Lycka till med dina körabärsräkor och hoppas du fastnar och skaffar fler sorter. Personligen vill jag ha räkorna utan fisk, de blir betydligt järvare och vågar sig fram bättre. Räkynglen har också en bättre chans att överleva utan hungriga firrar.

Tackar och bockar.
Alltid kul att ha lite att bläddra och läsa. Så även om det är lugnt här just nu så har jag och göra med sådant som skrivits tidigare. Det är bra att det finns kunniga inom området och ett forum om det skulle dyka upp frågetecken.

Eftersom jag är en glad amatör så vill jag främst se till att de räkor och fiskar jag har mår bra och trivs. Om de sedan förökar sig vore kul, men inget måste i detta skede. Men vi får se framöver när man lärt sig lite mer. Vill hålla mig på den nivå som jag klarar av så man inte blir besviken.
Men eftersom de flesta honorna har ägg så… Tiden får visa varthän det bär.

Hej o välkommen.
Kul att börja med akvarium… tyvärr kan man bli lite biten o börjar då et kar till o ett kar till osv… men kan vara skönt att ha ett fint grönt akvarium hemma o titta på.’
Vårt kar gillas av våra katter med…
Sen är det det dem växterna som klara sig bäst härhemma ( äts inte av katt o jag glömmer inte att vattna =)
Hoppas att det går bra för dina städare =)
Må gott

Tack Pia.
Jag tycker mig ha sett den tendensen du nämner hos de flesta jag pratat med när jag köpt grejer. Vi får se hur det blir här hemma. Har inte så mycket tid till övers och kommer nog försöka hålla mig till ett kar till att börja med i alla fall. Så man har lite kontroll och lär sig från början.
Men man vet aldrig vad framtiden kommer med…