Hej, vad tror ni jag har i mitt kar?

Är ny här på forumet och har endast haft räkor i en vecka. Köpte ett 20l Zolux nano eftersom jag var sugen på räkor och fiskarna i mitt andra akvarie inte var en bra kombination tillsammans med räkor.

Stoppade i tio CR för snart en vecka sedan och de verkar trivas. Förvånansvärt aktiva faktiskt.
Idag efter mitt första VB såg jag massvis med små djur som studsar eller simmar runt i och runt botten samt på glaset. De är vita/genomskinliga och ca 1mm långa. Är det någon som vet vad det kan vara eller kan det vara räklingar? Med lite fantasi så ser det ut som de har ben och stjärt.

Tips?

Vattenloppor?

Det var inget roligt svar :slight_smile:

Ingen som tror att det är alldeles färska räklingar?

Tror med på vattenloppor. Räklingar hoppar varken runt eller sitter på glaset när de är nykläckta.
Om karet är såpass nystartat så bör du ta det mycket lugnt med matningen nån vecka framöver.
Tillsätter du någon form av bakteriekultur idag?

Kolla upp dom med förstoringsglas!
Ser dom ut som små miniatyr-räkor så är dom det! :wink:

Thaifighter

Några ser ut som miniatyräkor, men det kan kanske vara daphnier. Jag har kört igång med filtergojja från mitt andra kar samt flytande filter media så alla värden är bra.

Om det nu är daphnier; behöver jag göra något åt dem?

Daphnier dyker inte bara upp i ett kar utan vidare dom kommer från utomhus-dammar, och är vanligare under den varmare sommaren än nu på vintern.
Så om du inte har varit ute och fångat såna själv eller tagit växter från nån damm och lagt i karet så tror jag inte på den teorin!
Ta en bild på dom så kan vi bättre avgöra!

Thaifighter

Det enda jag stoppat i är eklöv än så länge. Ska försöka ta en vettig bild ikväll.

http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/vattenloppor.htm

Liknar dom dom här annars? Kan ju vara svårt att ta bild på dom om dom är så små…

Svårt att säga; Inte helt olikt men jag tyckte jag såg en mer utbredd stjärtfena. Ska se om jag lyckas ta någon bild.

Det var dessvärre hopplöst att få en bra bild, men jag tror det är någon typ av loppa som hängt med från det stora karet. Är det något jag behöver bry mig om?
En annan fråga: hur stark ytcirkulation behöver jag. Jag har moddat det tillhörande filtret med mer filtermaterial och sedan vänt det upp och ned för att blåsa ut co2:n långt ned i karet med följden att ytan i närmaste ä stilla. Är detta tillräckligt?

Kör du co2 eller är det för att få ner syre i vattnet?, är det det sista så vänd det upp igen och försök få utströmmaren så att du får ytcirkulation, ytan ska röra på sej annars får du problem.

Angående det första så tror jag det rör sej om Cyklops, dom är vanliga i akvarium särskilt när det inte finns

http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=745969

Jag kör denna setup med co2 i tron att få löst så mycket gas som möjligt. Filtret körs enligt bifogad bild. Det är möjligt att jag måste vända rätt filtret igen för att förbättra ytcirkulationen för jag tycker det blir mycket gucka i ytskicket, men hur krävande är räkorna egentligen; Somliga kör väl helt utan filter eller?

Under den grova filtermattan ligger det Zteolit(?) i väntan på keramiska makaroner.

Var har du Co2-difusorn “tror det heter så” någon stans som är kopplad till Co2 tuben?, det där ser ut som ett vanligt upp och ned vänt innerfilter med luftslang, det fungerar tyvärr ändå inte så som du tror, vänd upp filtret som det ska vara och vrid spridaren upp mot ytan, då får du cirkulation på ytvattnet och räkorna slipper ha orkan nere i vattnet:D!!

Vad är det för något du har i filtret?, det ser kalkhaltigt ut och är det det så är det inte bra för räkorna om du har sådana som vill ha lågt Ph.

Jag löser upp gasen med utflödet från filtret, på så vis slipper jag knattrandet från impellern. Nä, det är kalkfritt, men endast i väntan på makaroner. Ska tydligen vara bra för filterbakterierna.
Saxat från zoopet: Zeolit är ett jonbytar substrat som suger upp amonium och blockerar på så sätt bildningen av nitrit och nitrat.

Jag har fått för mig att cr gillade lite fart på vattnet? Felaktigt?

Med andra ord så löser du CO2 väldigt dåligt. Sätt ett cigarettfilter på slangen och vänd rätt på pumpen igen så har du slått två flugor i en smäll.