Hej jag heter Annica

Googlade namnet och kom fram till att det inte är giltigt utan att arten bara kallas för Pseudomugil sp. “Red Neon”, men att den är snarlik P. gertrudae och P. paskai och förmodligen en ny art!
Så dom skall du vara rädd om och försöka odla fram fler!
Här är lite bilder och mer info:

http://www.rainbowfish.info/forum/viewtopic.php?f=80&t=2870

Här är en video

//youtu.be/UjCbU0ltT6I

Thaifighter

Ja jag har förstått det tyvärr har jag bara en kvar :frowning: men dom finns på akvarielagrets fisklista om nån annan känner sig manad :wink:

Men Clas det måste du väl ändå se att det inte är i alla fall;)

Jag tycker dessa små firrar är lätta, men de har hål i magsäcken tydligen för dom blir aldrig mätta, mina P. signiferi är ännu unga hannarna börjar få färg nu jag har 15 st av dessa, jag ser att jag måste ha mera sötvattenstång på botten för de försöker äta allt inklusive vuxna körsbär men det klarar dom inte. Dom har till och med försökt äta upp mina Boraras naevus och även dom är alldeles för stora, jag tror inte på dessa och räkor när de vuxit färdigt, men mina Gertrudar är inte så matgalna även om dom med har hål i magsäcken:D

Dom här gjorde ett rejs i mossan och under rötter hela tiden och man såg hur vaksamma dom var inte många räklingar som klarade sig, så jag flyttade dom till ett fiskkar och det gick bra tills jag åkte på semester i tre veckor, hade folk som skulle sköta om alkvarierna men det kvittar hur många gånger msn säger att dom inte behöver mata så ofta och mycket så gör dom det ändå :frowning: strök med ett antal räkor och fiskar under dim tre veckorna

Gick efter namnet som hon nämnde och kollade inte på bilden ens.

Ja jag finns på zoopet med :slight_smile: även om akvarister på facebook tagit över mycket :slight_smile:

Köpte själv 9 st P. signifer förra veckan och släppte i dom i ett 100 L växtkar med 5 st Körsbär och 8 st stora Posthornssnäckor och 100-tals snäckbebisar, tog bara 2 dagar så var varenda snäckbebis borta…uppkäkade!:shock:
Rörde dock inte dom vuxna snäckorna eller räkorna.
Så om man vill hålla tillbaka snäckbestånden i sina kar så kan man testa dom här små firrarna!:thumbs:
Kanske inte så bra att ha med räklingar dock för dom slinker nog också ner i deras strupar!

Thaifighter

Det gör dom nog om man inte har väldigt mycket sötvattenstång eller liknande på botten, för dom har deffentivt hål i magen dom där pigga små firrarna, dom håller även gärna till nere vid botten har jag märkt här och letar efter ätbart, det gör inte P gertrudae på samma sett:D

Bara ett par bilder på mina P. signifer.
Ständigt i rörelse så nästan omöjliga att plåta!:lol:
Skickar även med en bild på ett par vildfångade P.signifer i en burk, som jag fångade i Queensland Australien 1981!:lol:

Thaifighter

Har du fångat dom själv:shock:!!

Jag fångade mina på Hornbach i en frigolitlåda färdigpackade och klara i torsdags jag:lol:

Nja… dom på två första bilderna köpte jag i nya Zoo Arken i Helsingborg för ett par veckor sen,
men dom i burken fångade jag “på plats” vid “Babinda Boulders” i Queensland Australien under en resa -81.
Släpptes dock ut igen efter fotografering.

Thaifighter

Ytterligare en ciklidist som har hittat räkor :slight_smile: Välkommen!

/Jocke

Tackar ja karen blir bara mindre och mindre här :wink:

Fast det är väldans trevligt med stora kar med:D!

Haha ja iof beror på hur stora mitt största är på 133 l och större än så blir det nog inte tror jag :wink:

Mina 2 största är på ca 250L vardera, dom är inte heller så stora men de får räcka:D!!

Fast man ska ju aldrig säga aldrig :wink:

Joo, i mitt fall så, jag har en muskelsjukdom och vet inte hur länge jag kan klara dessa 2, 250L kar ens, kanske jag måste lägga ner dem tillslut och bara ha några småkar:roll:

Ok ja det förstår jag