Hälp mina räckor dog ut en efter en.

Hej allihopa

Det senaters 5 veckor tillbaka så har mina räckor dog ut en efter en, jag för stå ingenting det har fungerat bra från start ju.

vatten värdet är nästan samma, byter vatten varannan veckar.
matar 3 gånger per veckan. räkorna simma och går som vanligt se ingen konstighet bara inte förtjust i maten som innan.
jag har matar dem med brännässla i början av sommaren.
det ända konstig som jag ha gjort.
i akvarier finns lite svart tråd alger som sitter på växterna och mossar.

är det nån som hade liknade problem? hur löser ni det? hur blir jag av med det svarta tråd alger som sitter på växterna?

tacksam för alla svar…:frowning: :cry:

MVH
Hero

Är det ingen här inne har samma problem som jag?

Hej. Hur stora vattenbyten gjorde du? Hade lite av samma problem med att det gick bra i början och sedan under ett par veckor så dog de en efter en. Är inte helt säker på vad jag gjorde fel. Kan vara att jag gjorde för täta vattenbyten och inte kollat temperaturen på vattnet (temperatur chock). Jag fick rådet att bara göra vattenbyte en gång i månaden (5% max 10%) och bara tillföra små mängder vatten vid vatten avdunstning. Samt att mata sparsamt. Jag började om för några månader sedan och byter nästan 5% en gång i månaden (toppar av akvariet med vatten när det avdunstat) och tillför nytt vatten med droppsystemet. En capata löv i och mängd mossa och matar väldigt sparsamt med sticks och andra torkade löv.

Menar du möjligen svarta skägg alger? Jag plockar bort blad som har mycket och har lampan tänt mindre. I min stora kar så skaffade jag siamesisk algätare som åt upp allt. Men de blir stora för att ha i mindre akvarium. Tråd alger plockar jag bort för hand och har lampan tänt korta stunder. Har ingen erfarenhet om medel eller så mot alger.