Skaffade mitt första akvarium, räkor och fiskar för 3 veckor sedan! Praktiserade på Aquaria vattenmuseum i 4 veckor och blev lite frälst på deras körsbärsräkor som de hade i sin regnskogsöverrinning. Min pojkvän som är fisknörd praktiserade där efter mig och vi började prata om att jag borde ha ett räkkar. Och så blev det! Köpte ett 25l akvarium på rea och pojkvännen plockade med sig 6 st körsbärsräkor från aquaria. Jag köpte också 6 st nya räkor från bromma zoo. 3st crystal red och 3st gröna räkor. Köpte grus, plantor, räkmat och startbakterier. Samt 6 st eldkolstetror.
Andra dagen med mina räkor, så dog en crystal red. Förstod inte alls varför, tre dagar senare dog ytterligare en crystal och en vecka efter det, även min tredje Förstår inte alls varför detta har skett, antar att det är ren nybörjar-otur. Kanske var tempen för hög? (låg på 23-24) Eller så var vattenvärdena dåliga, har ej kunnat checka det än. Igår, så dog en körsbärsräka! fick en smärre panik och undrar varför… Måste verkligen kolla upp det där. Fiskarna rör inte räkorna, utan simmer snällt omkring.
Men en glad nyhet iallafall är att alla mina tre körsbärsräkor bär på ägg, en av dem kläckte sina ungar under natten och i morse kikade en liten räkbebis fram bakom ett eklöv. Har dock inte sett fler och funderar på om fiskarna ätit upp dem, skulle inte förvåna mig
Oj oj, här känns det som du begått en hel del misstag och inte läst på innan du skaffat de olika räkorna.
Hur länge har akvariet varit i gång innan du skaffade räkorna?
Startabakterie betyder inte att du kan släppa i räkorna samma dag du kommer hem från butiken om du inte haft karet i gång någon vecka.
Hoppas vi kan hjälpa dej med ditt akvarium;) nyinköpta växter kan avge något ämne (växtnäring?) som är giftigt för räkorna. Crystal red vill gärna ha lågt ph. Det finns många trådar om nystart av räkakvarium här på forumet. Starta gärna en frågetråd så slipper vi käbbla i din “presentera dej” tråd. / Sanna
Ja, jag måste ha begått några väldiga misstag Hade igång akvariet en dag innan jag släppte i räkorna, vilket nog var fel. Sen hällde jag i bakterierna samma dag jag släppte i. Jag har ännu inte kollat vattenvärdet vilket jag borde ha gjort för länge sedan. Känner mig jättedålig, för idag dog en räka till den hade ömsat innan den dog och har sett att de flesta räkor som har dött har ömsat innan. Tror ni att det har med stress att göra? eller att de saknar något som gör att ömsningsprocessen blir för jobbig för dem?
Jag gjorde vattenbyte i tisdags och hällde i ny dos bakterier. Såg iallafall att bebisräkan fortfarande lever.