Hallå eller!

Efter att ha smugit runt här ett tag och blivit jäkligt sugen på att skaffa akvarium, blev det till
sist ett Aquael 20L Shrimpset, lite växter, fyra fiskar och ett tiotal crystal reds. Har nu lurkat runt
här tillräckligt och det var väl dags för en liten presentation. Har aldrig haft akvarium förut och detta var riktigt kul!

Så här ser akvariet ut nu efter lite över en månad.

Ovanifrån

VänsterFramifrånHöger

Fyra st RödmunstetraEn nyfiken i[/i] KattEtt par Crystal Reds

Vet inte vad det är för klass på räkorna, köpte dom på Stork Zoo här i Göteborg. Har dock problem med att hålla temperaturen nere (i lägenheten i allmänhet och i akvariet i synnerhet) och troligtvis är det orsaken till att tre av tio räkor dött, då vattentempen ligger runt 26-29 :? Har ej den medföljande doppvärmaren i. De som nu överlevt lär väl vara de starkaste då…

Fick även kraftig algtillväxt efter ett par veckor. Läste en massa kloka ord här på forumet och beställde lite snabbväxande (!!) Hornsärv från en här på forumet. Satte även in timer på lampan så den bara lyser 10tim/dygn och det gjorde susen för nu kan man se in genom rutorna igen :smiley: Är fortfarande alger kvar på stenar och rötter men blev en klar förbättring iaf! Sen ser bilderna lite grönare ut än i verkligheten också.

Är nu riktigt sugen på att skaffa ytterlige en sån här liten låda och inreda, plantera och hålla någon annan räksort :slight_smile: förslagsvis någon som gillar lite mer tropiska vattentemperaturer då… Nåväl.
Det var allt för mig för den här gången.

Ha det gött!
/Axel

Välkommen hit

Välkommen hit :slight_smile:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Varmt välkommen hit!

Välkommen, fint kar! Vad är det för växt i vänsterkanten, framför pumpen?

Välkommen och grattia till ett fint kar. Undrar bara vad skallen är för något? Är allmänt skeåptisk till att ha sånt med räkor pga risken för skadloga ämnen!

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

Välkommen hit.
Vacker kar.
Det ger mersmak med akvarium, finns ju HUR mycket som helst att ha i karen… Har själv provat massor olika… o haft 12 kar som mest( ja galet jag vet) Akvarie-frossan har gått lite över / lugnat sig, så nu är jag nere i 4 kar… endast…
Nu då du “genomlevt” en uppstart av kar, men de vanliga problem (alger osv ) då är du ju bättre rustat för nästa kar ( köp en pump o lått gosa in sig till nästa kar)
Hoppas att du får massor av bra stunder framför akvarien…
Må gott mvh Pia