Hej!
Jag har gamla Amano räkor som jag haft i åtskilliga år som verkar leva i en evighet, och dom är ganska så stora ca 5.0 cm för hanar och ca 5,5 cm för honorna.
Efter att inte ha bytt vatten på 5 månader pga semester-resa, så gjorde jag det nyligen och såg då efter några dagar att hanarna följde efter och parade sej med en av honorna, och när jag tittade idag såg jag att hon hade romm mellan benen, men framförallt blev jag förvånad av hennes färg helt plötsligt var hon nu gul-orange med guld-aktiga färgfläckar på huvud och även en lång rand längs ryggen!?
Dom bär ofta på romm, men har aldrig sett honorna färga ut så här innan!
Här är en bild på honan, och rommen skymtar under sidosköldarna.
Thaifighter
ps en hona i sin vanliga färg syns undertill i min nya signaturbild, som jämförelse
Vänta du nått år till. Då ser hon ut såhär: :hehe:

Hur lyckas karet överleva 5 månader utan ett vattenbyte? ^^
Inga problem!:thumbs:
Det är på 535 liter, med mycket växter (Cryptocoryne aponogetifolia, C. balansae, Anubias sp. och Java ormbunkar), och få fiskar (2, Apistogramma viejita, 6, Kardinal tetror, 6, Rosen tetror “white fin” och 3, Oryzias woworae) och 5, Amano räkor plus en massa posthorns-snäckor.
Matade med Hikari Mikro Pellets en gång om dan med foderautomat.
När jag kom hem var det bara att skrapa lite alger på framrutan och byta vatten så var det OK igen, ingen skit och såg bättre ut än innan jag åkte på semester.
Bara en A. viejita hane som hade försvunnit annars inga dödsfall.
Thaifighter
Hur många år måste man vänta då?!:roll:
Mina är ca 10 år gamla och har alltid sett ut som på min signaturbild, tills jag igår märkte att ena honan totalt ändrat färg över en natt!:mrgreen:
Thaifighter
Oj!Så gamla! Nej då blir de säkert inte som mina.
Dem som är så brun med guldstreck var ca 4-5 år. Och så säger dom att Amanos har tråkiga färger. :mrgreen:
Kanske det beror på att jag slängt i lite av dom varuprov på olika räkfoder som jag fick från “Pimp your Shrimp” varje dag sista veckan, som fick henne att plötsligt färga ut?
Vad det gäller deras ålder så är jag väldigt osäker på hur gamla dom egentligen är, för dom första Amano räkorna köpte jag i slutet av 90-talet, första åren så hände det dock då och då att jag hittade uttorkade räkor på golvet som klättrat ur karet, dom ersatte jag med nya djur början på 2000-talet och sen har jag inte fyllt på med fler och dom sista åren har det varit konstant med 5 djur = 2 hanar 3 honor.
Undrar hur gamla dom egentligen kan bli?
Thaifighter
Mina ser ut så där med, men jag har även sett att de dött efter en tid när de blivit så i färgen, så jag vet inte om det är bra eller dåligt, men snygga är dom i alla fall då:D