gråaktigt slem på ytan och små vita simmande kryp!

Hallå!

jag har haft körsbärs räkor i snart 1 månad, räkorna mår bra och växer och allt ser bra ut, men jag tror jag har en för liten pump till mitt akvarium som är 116L, så att yt vatten ligger stilla och det har bildats en gråaktig hinna på ytan som värkar vi lite seg och om jag blåser på den flyger det runt vita partiklar i vattnet som sedan återgår till hinnan någon timme senare. och jag är inte 100% men jag tyckte jag såg en vit varelse på 1-2mm i vattnet idag det såg ut som en vatten loppa, jag tror knappast att det kan ha varit räk yngel då min största räka är max 1.5cm och jag har inte sett några ägg.

vad kan det vara för slem och hur kan vatten djuret tagit sig in i mitt akvarium ?? :open_mouth:

Mvh Albin

Slämmet blir du lätt av med om du stoppar ner en syresten och låter bubblorna bryta vattenytan, riktigt varför den bildas vet ja inte. De små djuren är inget farligt dom bildas ofta och om du vill bli av med dem så stoppa i några micro boras som inte tar räklingarna men älskar de små djuren

Micro boras? Googlar men hittar inget… :scratch:

tack för svaren :slight_smile: jag har bara sett 1 av de små krypen men blir det mycket skaffar jag nog lite micro boraras då :wink:

Plutopellis googla “micro boraras” istället :slight_smile:

men varför äter de inte räklingarna då ? loppan va typ 1mm och räklingarna är 2mm äter de värkligen inte nyfödda räkor okså ?

Tack! Ska googla detta för har själv för många sånna här små kryp. Hade rasbora brigittae i men de ville inte äta dessa små… Flyttade dom för de tog mina räklingar så nu är där bara räkor, äpplen och kryp. Var inne på att starta upp ett guppykar och slänga ner lite yngel så de kan äta upp krypen men guppy är ju inte världens roligaste fisk direkt…

Men de påminner om mina brigittae? De ät inte krypen…