Gjorde fel med nya växter, när kan jag ha i räkorna?

Jag har tabbat mig! :oops:
Jag har ett 60L som varit igång i en månad, alla värden har blivit stabila och nitrit/nitrat är noll.
De enda som bor där nu är två ottos (var tvungen att rädda dem från mina nya dvärgkulfiskar trots att “alla” säger att de brukar funka ihop)
Hur som helst, förra veckan fick jag hem Elatine Hydropiper (korsslamkrypa) som jag beställt från polen, när jag fick hem dem fick jag hjärnsläpp i glädjen och ivern så jag planterade dem direkt utan att lägga dem i vatten över natten, jag sköljde bara av dem. Allt har varit frid och fröjd så jag har inte tänkt mer på det. Jag är ny med räkor så jag har inte riktigt fått rutin på sånt här. :roll:
Men idag så tyckte jag att det var dags för min filterräka att få flytta in (jag stödmatar den med pipett så jag var inte orolig för brist på mat). Men när jag skulle koppa in den så la den sig på rygg strax efter att jag hade i första skopan vatten. :shock: (släppte tillbaka den till sitt gamla kar och den repade sig direkt)
Det var först då det slog mig hur puckad jag var med de nya växterna!!

Jag mailade säljaren och frågade om de använder bekämplningsmedel med koppar och hon sa att de inte använde koppar men gödningen kanske kunde vara skadlig för räkor.

Så vad gör jag nu? Hur länge ska jag vänta innan jag törs flytta filterräkan och köpa cherrys som jag också tänkt ha där?

Jag byter 50% vatten i veckan eftersom jag kör PMDD och co2 och jag har i beredningsmedel vid varje byte. Ska jag ha i beredningsmedel för hela karet ett tag? Istället för att bara ha till det nya vattnet? Det borde ju hjälpa till att ta bort ev metaller/gifter? Finns det något annat jag kan göra eller är det bara att vänta?

Gödning är inte farligt du tillför det själv med pmdd .

Men det är väl skillnad på gödning och gödning? De kan ju ha odlat dem emersed med “vanlig” plantgödning innehållande gud vet vad.
Men om det inte var växterna vad var det då? Bara stress?

Vad har du för kh respektive pH. Kandet vara så att du har för mycket co2? I mitt kar föår jah sänka co2 innan jag kan lägga i nya invånare annars dör de.

Jag har KH 4 och PH ca 7 så det är i underkant. Borde inte vara någon fara. Men akvariet där den bodde innan har inte co2, kan det ha varit en reaktion på det ändå kanske? Om jag hade i för stor skopa vatten på en gång.

Jag provade att sätta tillbaka påsen och ha i lite mindre mängd vatten åt gången, la i en bit mossa som den kunde gömma sig vid också. Nu gick det plötsligt bra. Koppade in den under några timmar med lite vatten var 20-30e minut. Såg inga konstiga reaktioner alls. Släppte ut den för en liten stund sen och den beter sig fortfarande normalt. Jag hoppas verkligen att den klarar sig nu.

Vissa akvarister i polen använder något som rakt översatt heter “gyllene symfoni” som egentligen är avsett för trädgårdsodling.
Vad den innehåller vet jag inte exakt men man har som jag förstått det vara försiktig när man använder den (kan skapa algbomb samt ibland fiskdöd)…
Så om växten odlats i detta så kan det kanske vara värt att byta vatten lite var och varannan dag bara för säkerhets skull.

Hoppas det ordnar sig.

Om det hjälper så innehåller den bl.a. följande:

B - 0,188
Mn - 0,718
Zn - 0,189
Cu - 0,163
Fe - 1,174
Mo - 0,024
Co - 0,004
O - 35
N - 6
Mg - 10
S - 14
C - 5
H2O - 27,5

värden i procent har jag för mig

Nej det ska inte vara någon skillnad ifs inehåller vanligig gödning ofts ammonium men det ska inte vara några problem .Vatten berdnings medel ska neutralisera ev gödnings rester.