Har blivit lite sugen på att skaffa körsbärsräkor, gröna babaulti(?) eller kanske blue pearl. har lite funderingar kring det. Har ett 54L kar sen sist jag hade fisk, för nästan 10 år sen, sugen på att starta upp det igen, kanske som ett Walstad(?). Skulle nog ha dem ihop med nån snäcka (posthorn kanske?). Alla säger ju att körsbärsräkor är lättast, och jag tycker dem är väldans käcka med sin röda färg, fast de andra ser fina ut med! Trevligt att få räklingar också. Som jag fattat det så ynglar körsbären av sig nåt väldigt, skulle jag kunna kanske ha någon fisk med dom? Inte nån som länsar hela karet, men som håller det under lite kontroll så det inte blir överbefolkat, isåfall vilken? Är sugen på en grann kampfisk-hane, men har hört blandat, en del har ätit upp alla räkor, en del inte brytt sig om dem alls. Eller kanske ett gäng moskitorasboror? Skulle självklart ha mycket växter och andra gömställen för räkorna. Nått färglatt ska det vara iallafall.
Och så en lite dum fråga kanske: när räkorna ömsar, ska man ta bort det tomma skalet eller äter nån upp det eller så?
Har Posthorn bland mina. Men dom blev för många så nu är det en mördarsnäcka som käkar upp skroten. Samt har jag en liten antricitusmal som putsar och står i. Men ska sälja av alla räklingar inom kort, tråkigare djur har jag aldrig varit med om 
Polkafrisarna är fina så, men red cherry nä tvi
ska det var en räka så ska det vara pistolräka, där snackar vi räka 
Och som sagt bara min åsikt.
Körsbärsräkor är fina och enkla. (du har ju Sakuran med som blir knallröd) Lika enkla är även BP och WP.
När dom har ömsat lämnar man skalet, det går då till återvinning.
Mosquitorasborer äter inte upp räklingarna, men Endlers skulle kunna funka fint om du gillar dom.
Galaxyrasborer har jag hört kan ta räklingar med, men aldrig haft dom själv.
Galaxyrasbora åt väldigt många räklingar hos mig när jag hade dom för ett tag sen. Knappt ett enda räkyngel klarade sig i det lilla akvariet 
Akvariet är tvättat och ställt på plats, ska inhandla diverse grejer på tisdag är det tänkt:thumbs: Kan jag stoppa i några snäckor eller ett par fisk och ha i första dan? Jag kan ta både vatten och filtergrums från ett annat akvarium som varit igång i flera år. Eller är det bättre att köpa bakteriekultur på flaska?
Har funderat ett par dar, körsbär till o börja med, men har blivit sugen på CR o CB också så småningom. Som jag fattat det så kan de gå ihop?I räkinfot så står det ju att körsbär vill ha 6-8.5 och CR vill ha 6-7.5. Tänker som så att det kanske är bättre att inreda med CR/CB i åtanke från början? Försöka få till typ 6.5-7 i Ph?
Har kollat Ph, kranvattnet ligger på 8-8.5, men i det andra akvariet där inget medel tillsatts förutom Aquasafe så ligger det på ca 6.5. Det akvariet har bara två små rötter i, och fast det är dubbelt så stort som mitt kar så har det sänkt ph så pass mycket. Det verkar som ph:t är ganska lättsänkt iallafall:scratch: Skulle det kanske räcka att slänga i nån rot, eller är jag helt ute och cyklar nu?
Funderar lite över skillnad på soil och nåt annat, som jag fattat det så ska soilen bytas ut efter ett tag? Och att riva ut hela inredningen för att byta substrat låter inte sådär jättekul. Borde jag skaffa soil eller köra med nåt annat och lösa ph på annat sätt? Vill ju hemskt gärna ha mörkt substrat, skit syns ju så väl på ljus botten:lol:
Blev långt det här, tycker jag har läst igenom hela forumet snart, men känns som jag har hål i huvudet och bara blir mer förvirrad:roll: