Fy för strömavbrott!

Totalt 50 timmar utan ström efter stormen är lite ängslig och tittar
till räkorna ofta. Ännu ingen som dött.
Temp sjönk från 22 till 18 första dygnet.
Var nere vid 15 efter andra dygnet verkar som mitt värmelager funkar.
Har skaffat 2 st 900 liters behållare med vatten ger lite tröghet för temperaturändringar.

Tror de ska klara sig men 15 är på gränsen:/ Får hoppas på de bästa!

Ja jag hoppas det går bra med, jag tror räkor är mera tåliga än vad vi tror men jag förstår din oro!

Hoppas de klarar sig!

Håller tummarna, hoppas att de klarar sej.

15 är inga problem, men det är ändå kasst :frowning:

Det verkar som alla klarat sig eventuellt blev någon försvagad men det verkar ok nu!
Tog lite mer än ett dygn innan temperaturen var uppe i 22 igen.
Kanske förlorar jag någon räkling men det kan ju hända ändå jag har ju omkring 300 räkor nu.
Snabba temperaturförändringar är värre.

Kanon att det gick så bra :D!!

Inte kul när sådant här händer, jag hade en leguan som fick lunginflamation när jag hade längre strömavbrott, hon repade sej aldrig tyvärr :frowning:

Förlorade ett par hundra fiskar samt 1 fågel i orkanen Carola, ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Orkanen_Carola ) det är aldrig kul. :frowning:
Då var vi strömlösa i 5 dagar, och förlorade taket på både stall och boningshus. Den orkanen kommer jag aldrig att glömma.

@deearhunter Jag tror inte det skall var något problem alls iom att du inte höjde tempen i karet för fort. Det är det som jag anser vara det som dom tar skada av mest.

Jag är glad att jag följde rekommendationerna för hur tegelpannor skall sättas upp på västkusten.
Massor av extrajobb med att spika rostfria stålkrokar.
Har ännu inte haft någon tegelpanna som lossnat (på 16 år).
Carola var inte så farlig här där jag bor. Både Gudrun och Per fällde mer träd.
Lustigt nog så var det en tromb som “klippte” våra finaste äppelträd, ett nån mil långt och ett par hundra meter brett
område med riktig förödelse.
Har haft elfolk här och satt in en kopplingsbox för reservkraft för ett par år sedan men det gäller att köpa ett 3 fas dieselaggregat också.
Då hade jag inte behövt oroa mig alls.

Ett rejält 12v bil/fritidsbatteri + en 12/220volt konverter borde det gå köra en luftpump + värmare ett tag. Alt en bättre beg UPS. Har man finräkor för flera tusen kan det kanske vara värt att fundera på.

Har en standby 12V kolvpump + fritidsbatteri förutom den vanliga 240 voltaren så luften är inget problem.
Men lokalen är på 30-40 kvadratmeter så värmen är ett större problem.
Men du har helt rätt, finräkor för massor av pengar och alldeles för lite “försäkring” skall se över och bygga
så att jag klarar minst 5 dygn utan ström.